Halaman

Translate

Rabu, 3 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — Pengadilan



المحاكمة

يعانق الشرق أشعاري... ويلعنها
فألف شكر لمن أطرى... ومن لعنا
فكل مذبوحة... دافعت عن دمها
وكل خائفة أهديتها وطنا
وكل نهد... أنا أيدت ثورته
وما ترددت في أن أدفع الثمنا
أنا مع الحب حتى حين يقتلني
إذا تخليت عن عشقي... فلست أنا

Pengadilan

Cahaya mentari merangkul puisi-puisiku, lalu mengutuknya
Beribu terima kasih kepada yang memuji dan juga yang mengutuk
Setiap yang terbantai, aku bela darahnya
Setiap perempuan yang ketakutan, kuberi ia tempat tinggal
Dan setiap buah dada, ku tambah gejolaknya
Aku tak ragu untuk membayar suatu harga
Aku akan tetap bersama cinta, bahkan saat ia membunuhku
Jika kau memutus cintaku, maka aku tak lagi aku

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 777 0714.

Tiada ulasan: