Halaman

Translate

Ahad, 21 Julai 2024

Peristiwa Hadhrat Bayazid Bisthami, Seorang Hafiz Yang Buta Dan Tukang Gunting - Hadhrat Faqihul Mufti Mahmud Hassan Ganggohi


Peristiwa Hadhrat Bayazid Bustami dengan seorang hafiz yang buta dan tukang gunting

Tercatat dalam karya Hadhrat Bayazid Bustami Quddisa Sirruhu bahawa suatu ketika dia berkata-kata dengan nafsnya, "Kamu kikir!"
"Kenapa kau panggil saya bakhil? Sebenarnya saya sangat pemurah," bantah nafsnya.
"Baiklah," ulas Hadhrat Bayazid Quddisa Sirruhu "Kami akan menguji kemurahan hati anda. Esok, kami akan menyerahkan seluruh kekayaan kami kepada orang miskin pertama yang kami temui. Jika harta itu diserahkan dengan hati yang gembira, ini akan menunjukkan bahawa kau adalah pemurah, jika tidak, maka kau bukan bukanlah pemurah."

Keesokan paginya Hadhrat Bayazid berangkat untuk menderma 50
ashrafis (syiling emas), dalam amal. Dia terserempak dengan Hafiz Sahib yang buta, sedang duduk di kedai gunting rambut. Memerhatikan pakaiannya yang lusuh dan koyak, dia dengan hormat menghampiri Hafiz Sahib dan berkata, "Hafiz Sahib, saya ingin memberikan ashrafi ini sebagai hadiah kepada kamu."
"Saya gembira kerana kau telah datang bersama-sama khabar gembira. Saya tidak ada wang untuk membayar tukang gunting rambut ini. Tolong serahkan syiling itu padanya."
Hadhrat Bayazid Quddisa Sirruhu terfikir sendiri yang Hafiz ini buta. Justeru, dia tidak menyedari nilai sebenar ashrafi ini. Bagaimanakah potongan rambut boleh bernilai 50 ashrafis?
"Inilah sebab kau kedekut. Serahkan pada tukang gunting!" pesan Hafiz Sahib. Dia merujuk kepada perkara yang sangat mendalam.

Hadhrat Bayazid berasa sangat malu dan meletakkan ashrafis di hadapan tukang gunting rambut. Tukang gunting rambut itu pun berkata, "Setelah saya melihat pakaian Hafiz Sahib yang koyak dan lusuh ini, saya berniat untuk menggunting rambutnya semata-mata untuk keredhaan Allah Ta'ala. Saya tidak akan merosakkan niat saya untuk barang-barang yang bertimbun ini."

Hadhrat Bayazid Quddisa sirruhu mengambil semula ashrafi itu, lalu pergi ke sungai dan membuang keseluruhan jumlah itu ke dalam sungai.

"Semoga Allah Ta'ala membinasakan kamu. Sesiapa yang menambat hatinya kepada kamu, dia menjadi hina dengan cara ini."

Lebih penting daripada menentukan kemurahan hati, kita perlu menerapkannya ke dalam kehidupan kita. Seseorang tidak menjadi pemurah dengan mentakrifkan kemurahan hati, menulis puisi atau buku kecil mengenainya. Allah Ta'ala menjadikan para Sahabat Radhiyallahu 'Anhum 'Ajma'in yang telah dilatih dan diasuh oleh Nabi Muhammad dengan berjaya. Antara sifat Nabi Muhammad ialah ;

“Yang mensucikan batin mereka (orang mukmin). (Aali
'Imraan:164)

Bacalah biografi Sahaabah Radhiyallahu 'Anhum 'Ajma'in dan lihatlah betapa besarnya kemurahan hati yang dicapai oleh mereka.

Tiada ulasan: