Halaman

Translate

Jumaat, 12 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — 10. Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau




Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau — Nizar Qabbani

١٠

أشهد أن لا امرأة
مارست الحب معي بمنتهى الحضارة
وأخرجتني من غبار العالم الثالث
إلا أنت

أشهد أن لا امرأة
قبلك حلت عقدي
وثقفت لي جسدي
وحاورته مثلما تحاور القيثارة

أشهد أن لا امرأة
تمكنت أن ترفع الحب إلى مرتبة الصلاة
إلا أنت، إلا أنت
إلا أنت

10

Aku bersaksi tiada perempuan
yang bercinta denganku di puncak peradaban
yang mengeluarkanku dari debu dunia ketiga 
selain engkau

Aku bersaksi tiada perempuan
yang melepaskan diriku dari belenggu
yang mendidik tubuhku
yang berbicara denganku seperti berbicara dengan gitar

Aku bersaksi tiada perempuan
yang mampu mengangkat darjat cinta setara dengan sembahyang
selain engkau, selain engkau
selain engkau

Nizar Qabbani

Tiada ulasan: