Halaman

Translate

Selasa, 23 Julai 2024

Kisah 'Abdullah Bin Ja'far Rahimahullahu Ta'ala Dengan Sebuah Kebun - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi




Abdullah bin Ja'far Rahimahullahu dan sebuah kebun

Abdullah bin Ja'far telah ditanya sama ada dia mengenali seseorang yang lebih dermawan daripada dirinya sendiri.

"La Haula ..." dia tersentak. "Saya bukan siapa-siapa dan kemurahan hati saya bukannya apa-apa. Sesiapa sahaja adalah lebih pemurah daripada diri saya sendiri. Pada suatu ketika, saya pernah melihat kebun yang subur dan mewah, yang berada dalam jagaan seorang hamba. Dia menyiramnya dan saya duduk memerhatikannya. Saya lalu bertanya kepadanya, 'Buah manakah yang paling baik?'

'Saya tidak tahu. Saya pengawal, bukan pemilik / katanya."

(Nota: Walaupun menjadi penjaga kebun, dia tidak tahu pokok mana yang paling baik buahnya. Kita warga madrasah juga penjaga madrasah. Oleh itu, kita hendaklah berhati-hati dalam bertindak.)

"Saya terfikir sendiri bahawa ini adalah seorang yang mempunyai perwatakan yang sangat baik. Saya bertanyakan di mana tuannya berada dan dia memberikan butiran yang berkaitan. Sementara itu, seseorang telah membawa dua keping roti kepadanya dan apabila melihat roti itu, seekor anjing yang tinggal di kebun, datang kepadanya. Orang ini makan seketul makanan dan memberi makan seketul lagi kepada anjing itu.

"Berapa upah yang tuan kamu berikan kepada kamu?" tanya Hadhrat Abdullah bin Ja'far

"Kamu telah melihat dua keping roti yang diberikan kepadaku." Ayatnya tidak diwarnai dengan sebarang penghinaan.

"Mengapa kamu memberi anjing itu satu suap dengan setiap suap yang kamu makan?" Hadhrat Abdullah bertanya, kelihatan hairan.

"Anjing ini adalah teman saya. Saya menjaga kebun dan begitu juga dia dan apabila dia membantu saya menjaga kebun, maka dia adalah rakan kongsi saya yang sama dalam berkongsi apa sahaja upah yang saya terima."

Saya menganggap hamba ini memiliki peribadi yang terpuji. Saya menghampiri pemiliknya dan berkata,

"Saya telah melihat kebun kamu dan saya menyukainya. Saya ingin membelinya."

Dia bersetuju. Kami menetapkan harga dan saya membeli kebun itu. Saya kemudian bertanya sama ada dia mempunyai budak perempuan untuk dijual. Dia menjawab dengan mengiyakan dan saya memintanya untuk membawa budak yang paling menarik yang ada padanya. Dia membawanya dan saya membelinya juga.

"Sekarang saya ingin membeli hamba kamu yang menjaga kebun," kata Hadhrat Abdullah.

"Saya tidak mahu menjualnya," sindir pemiliknya. "Dia telah bersama kami sejak kecil dan kami telah membesarkannya. Dia mempunyai hubungan istimewa dengan seluruh keluarga saya."

"Saya mempunyai keinginan besar untuk membelinya," Hadhrat Abdullah menegaskan.

"Baiklah," dia mengalah. "Saya akan menjualnya kepada kamu kerana keinginan yang kamu nyatakan."

"Saya kemudian membeli budak itu."

Saya membawa budak perempuan itu dan pergi ke kebun. Saya memberitahu hamba tersebut bahawa saya telah membeli kebun itu. Beliau menjawab, "Baiklah. Semoga Allah Ta'ala merahmatimu."

Dia mula pergi dengan harapan meneruskan kerjanya di sini yang sebenarnya sudah tamat memandangkan kebun itu bukan lagi milik tuannya.

"Tunggu," saya membantah. "Saya telah membeli hamba perempuan ini juga."

"Semoga Allah Ta'ala mencucuri rahmat ke atasnya juga."

Saya kemudian memaklumkan kepadanya bahawa saya telah membeli dirinya juga. “Berita ini menyedihkan saya,” akuinya. "Saya telah dibesarkan oleh keluarga ini dan saya telah membina ikatan istimewa dengan mereka. Namun begitu, kini kamu telah membeli saya. Semoga Allah Ta'ala memberkati kamu dalam diri saya."

"Saya kahwinkan budak perempuan ini dengan kamu," dedah Hadhrat Abdullah

"Baiklah. Semoga Allah Ta'ala memberi keberkatan dalam hal ini juga."

Saya menyambung, "Saya membebaskan kamu berdua dan memberikan kebun ini kepada kamu sebagai hadiah."

Pada mulanya orang itu tinggal di kebun sebagai pengawal dan bekerja di dalamnya. Kini, dia telah menjadi pemiliknya. Inilah tahap kemurahan hati yang biasa bagi orang-orang seperti mereka.


Tiada ulasan: