Halaman

Translate

Rabu, 10 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — 7. Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau




٧

أيتها البحرية العينين
والشمعية اليدين
والرائعة الحضور
أيتها البيضاء كالفضة
والملساء كالبلور

أشهد أن لا إمرأة
على محيط خصرها، تجتمع العصور
وألف ألف كوكب يدور
أشهد أن لا إمرأة، غيرك يا حبيبتي
على ذراعيها تربى أول الذكور
وآخر الذكور


7

Wahai perempuan bermata laut samudera
yang kedua tangannya bercahaya
yang kehadirannya memesona
wahai yang putih seputih perak
dan berkilauan bagaikan kristal

Aku bersaksi tiada perempuan
pada samudera dekapannya, terhimpun segala waktu
dan ribuan galaksi berotasi
aku bersaksi tiada perempuan, selain engkau, kekasihku
yang pada kedua lengannya tumbuhlah awal mula laki-laki
dan akhir laki-laki

~ Nizar Qabbani

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Atau dengan menekan paparan iklan yang ada di blog ini sudah memadai untuk membantu saya. Setiap klik daripada iklan ini, maka saya akan dibayar. Terima kasih sebelumnya.


Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 77
7 0714.





Tiada ulasan: