Halaman

Translate

Rabu, 24 Julai 2024

Diwan Shams Tabrizi Karya Maulana Jalalludin Rumi





I. Diwan Shams Tabrizi - Maulana Jalalludin Rumi

Apa alasan yang kamu akan berikan wahai hati, atas banyaknya kekurangan? Keteguhan sedemikian pada diri Kekasih, ketidaksetiaan itu sendiri!

Begitu banyak kemurahan hati di sisinya, di sisi kamu adalah keterbalikan yang menjijikkan! semakin banyak rahmat daripadanya, semakin banyak kesalahan yang dilakukan oleh kamu!

Iri hati seperti itu, khayalan yang jahat dan fikiran yang gelap di dalam hatimu, lukisan seperti itu, rasa seperti itu, kebesaran olehnya!

Mengapa semua rasa ini? Agar jiwamu yang pahit menjadi manis. Kenapa semua lukisan ini? Supaya kamu boleh menyertai kumpulan orang-orang kudus.

Kamu bertaubat daripada dosa-dosamu, kamu mempunyai nama Tuhan di bibirmu; pada saat itu Dia menarik kamu, supaya Dia menyelamatkan kamu hidup-hidup.

Kamu takut pada akhirnya kesalahan kamu, kamu mencari jalan untuk keselamatan; pada saat itu mengapa kamu tidak melihat di sisi kamu dia yang meletakkan ketakutan sedemikian ke dalam hati kamu?

Jika dia telah menutup mata kamu, kamu seperti kerikil di tangannya; dia menggulung kamu seperti ini, kemudian dia melemparkan kamu ke udara.

Dialah yang menanamkan dalam sifat kamu keghairahan terhadap perak, emas dan wanita; dia juga yang menanamkan dalam jiwamu cahaya bentuk Mustafa.

Di sebelah ini menarik kamu ke arah yang indah, di sebelah itu menarik kamu kepada yang tidak disayangi; di tengah-tengah pusaran air ini kapal hanya boleh melalui atau bertahan.

Banyakkan berdoa, menangislah dengan sangat banyak pada tengah malam, agar gema itu sampai ke telingamu dari tujuh petala langit.

Ketika rintihan, ratapan dan air mata Shu'aib seperti hujan ais yang melampaui batas, pada waktu pagi datanglah berita kepadanya dari langit:

“Jika kamu seorang yang berdosa, sesungguhnya Aku telah mengampuni kamu dan mengampuni dosa kamu. Adakah syurga yang kamu cari? Sesungguhnya, Aku telah memberikannya kepadamu; sekarang diamlah, dan hentikan permohonan ini!”

Shu‘aib menjawab, “aku tidak mencari ini atau itu. Apa yang saya inginkan adalah untuk melihat Tuhan muka dengan muka; walaupun tujuh lautan semuanya berubah menjadi api,

aku akan terjun ke dalamnya sekiranya itulah cara agar dapat aku berjumpa dengan-Nya.

Tetapi jika aku dibuang dari penglihatan itu, jika mata aku yang berlumuran air mata tertutup terhadap penglihatan itu, aku lebih layak untuk tinggal di dalam api neraka; syurga menjadi tidak layak buat diriku.

Tanpa wajahNya, syurga bagiku adalah neraka yang dibenci. Aku termakan oleh warna dan bau kematian ini; di manakah kemegahan cahaya keabadian?”

Mereka berkata, "Sekurang-kurangnya hentikan tangismu, supaya penglihatanmu tidak berkurang, kerana mata menjadi buta apabila tangisan itu melampaui batas."

Dia berkata, “Sekiranya kedua mataku pada akhirnya melihat selepas itu, setiap bahagian diriku akan menjadi mata: maka mengapa aku harus bersedih kerana buta?

Tetapi jika pada akhirnya mata aku ini akan dirampas selama-lamanya, biarlah penglihatan itu menjadi buta yang tidak layak untuk melihat Kekasih!”

Di dunia ini, setiap lelaki akan menjadi tebusan untuk kekasihnya; kekasih seorang lelaki adalah kantung darah, yang lain adalah matahari dalam kemegahan.

Oleh kerana setiap lelaki telah memilih yang dikasihi, baik atau buruk, sesuai dengan sifatnya sendiri, sayang sekali jika kita harus memusnahkan diri kita demi yang bukan apa-apanya!

Pada suatu hari seorang pengembara sedang menemani Ba Yazid di jalan tertentu. Kemudian Ba ​​Yazid berkata kepadanya, "Perdagangan apa yang telah kamu pilih, wahai penyangak?"

Lelaki itu menjawab, "aku seorang pemandu keldai." Ba Yazid berseru, “Pergilah dariku! — Tuhanku, izinkan keledainya mati, supaya dia dapat menjadi hamba Tuhan!”

Tiada ulasan: