Halaman

Translate

Rabu, 15 Mei 2024

Tazkirah Hadhrat Syaikh Jalalludin Ahmad Ar Rowi Al Amani Al Ruhani Al Bazi An Naqshbandi Al Mujaddidi


Gambar ketika faqir bersuhbat dengan Hadhrat Syaikh Maulawi Jalalludin Ahmad Ar Rowi Al Amani Ar Ruhani Al Bazi An Naqshbandi Al Mujaddidi Al Khalidi Al Ahmadi Al Haqqani Al Uwaisi عفى عنه ولوالديه

نحمده ونصلي على رسوله الكريم، أما بعد

PERMULAAN JALAN DAN JALAN 
PERMULAAN 

Menerusi jalan Tariqat Naqshbandiyah ini Hadhrat Maulawi Jalalludin Ahmad Ar Rowi telah menerima Tawajjuh dari beberapa orang Syeikh secara Zahir dan Batin yang di antaranya adalah Syaikhul Masyaikh Sayyidina Wa Murshidina Qiblah Hadhrat Maulana Khan Muhammad Sahib Khanqah Sirajiah, Hadhrat Syeikh Raja Ashman Shah Al-Haqqani Putera Sultan Azlan Shah Perak Darul Ridzuan, Hadhrat Syeikh Muhammad Kamal Bin Muhammad Syuhud Al-Khalidi Rumah Suluk Changkat Chermin Batu Gajah, Hadhrat Syeikh Muhammad ‘Ali Rumah Suluk Pondok Upeh Balik Pulau dan Hadhrat Syeikh Muhammad Hisham Al-Kabbani Khalifah Kanan Hadhrat Syeikh Muhammad Nazim Adil Al-Qubrusi Al-Haqqani Qaddasallahu Asrarahum. 

Beliau juga menerima Tawajjuh khas secara Batin dari sebilangan Para Masyaikh dan mengambil limpahan Faidhz menerusi jalan Uwaisiyah, khususnya dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, Hadhrat Ghautsul Tsaqilain Qutubul Aqtab Sultanul Aulia Syeikh ‘Abdul Qadir Al-Jailani Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Shah Muhammad Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Khwajah Haji Dost Muhammad Qandahari Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Sultanul ‘Arifin Maulana Syeikh Ismail Pulau Besar Rahmatullah ‘alaih. 

Walaubagaimanapun pada hakikatnya, Hadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala sendiri yang telah memberikan petunjuk dan Dia-lah yang telah mengeluarkan hamba-Nya dari kegelapan kepada cahaya dan Dia-lah Tuhan yang sentiasa memelihara dan mengajari dan memberikan TawajjuhNya serta melimpahkan limpahan FaidhzNya
terhadap hamba yang dipilih oleh-Nya.

Beliau dilahirkan pada 12 Jun 1973 Masihi bersamaan 1 Jamadil Awwal 1392 Hijriyah di Ipoh, Perak dan merupakan anak yang ketiga dari 3 orang adik-beradik sesudah abangnya Jamalluddin dan kakaknya Jamaliah. Ketika berusia 3 tahun keluarganya telah berpindah ke Taiping, Perak. Ayahnya bernama Noordin bin Haji ‘Abdur Rahim dari keturunan Rao atau Rawa yang berasal dari Tanah Sumatera di Pagar Ruyung lalu berhijrah ke Teluk Intan, Perak. Datuknya Haji ‘Abdur Rahim adalah seorang ‘Ulama di Hilir Perak yang bertanggungjawab mendidik dan mentarbiyah pengetahuan Agama Islam kepada Raja Muda Perak di Madrasahnya di Teluk Intan sebelum ditabalkannya menjadi Sultan Perak. Antara yang telah menerima didikannya adalah Al-Marhum Sultan Yusuf Syah dan Al-Marhum Sultan Idris Syah. Silsilah keturunan Rawa datuknya sampai kepada Tahan. Ibu Hadhrat Syaikh bernama Wan Siti Halijah, bapanya bernama ‘Abdur Rahman dan ibunya bernama Wan Siti Aminah dan ibunya bernama Wan Siti ‘Aisyah dan merupakan keturunan Puteri Saadong yang berasal dari Kelantan, ayahandanya bernama Raja Loyor, putera kepada Nik Jamaluddin, putera kepada Wan ‘Abdul Muzaffar, putera kepada Wan Abu ‘Abdullah atau digelar Wan Bo atau digelar Maulana Asy-Syeikh Israil, putera kepada ‘Ali Nurul ‘Alam atau digelar Patih Aria Gajah Mada atau digelar Sultan Qumbul dan beliau adalah putera kepada Hadhrat Maulana Sayyid Hussain Jamaluddin Al-Kubra Rahmatullah ‘alaihi hasil daripada perkahwinannya dengan Puteri Syahirah atau digelar Puteri Selindung Bulan dari negeri Kelantan Cermin Jeddah Serambi Mekah. Keturunan ibunya adalah dari
Hadhrat Syeikh Sayyid Jamaluddin Al-Kubra yang telah datang dari Tanah Hindi ke Nusantara untuk menyebarkan Dakwah Islamiyah khususnya Aceh, Pasai dan Perlak di Sumatera, Kedah, Perak, Melaka, Terengganu, Kelantan dan Pattani di Semenanjung Tanah Melayu sehingga ke Champa, Selatan Filipina dan Tanah Jawa.
Silsilah keturunan beliau sampai kepada Hadhrat Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
seperti berikut:

Syeikh Sayyid Jamaluddin Al-Kubra bin Sayyid Shah Ahmad Jalalluddin bin Sayyid Shah ‘Abdullah bin Sayyid ‘Abdul Malik bin Sayyid ‘Alwi Hadhramaut bin Sayyid
Muhammad bin Sayyid ‘Ali bin Sayyid ‘Alwi bin Sayyid Muhammad bin Sayyid ‘Alwi bin Sayyid ‘Ubaidillah bin Sayyid Ahmad Muhajir bin Sayyid ‘Isa Syakar bin Sayyid
Muhammad bin Sayyid ‘Ali bin Sayyid Ja’afar As-Sadiq bin Sayyid Muhammad Baqir bin Sayyid ‘Ali Zainal ‘Abidin bin
Hadhrat Imam Hussain putera kepada Hadhrat Sayyidina ‘Ali Karramallahu Wajhah dan Hadhrat Sayyidatun Nisa
Sayyidatina Fatimah Az-Zahra puteri Hadhrat Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Ayah Hadhrat Syaikh meninggal dunia ketika beliau berusia 8 tahun dan ibu beliaulah yang mengasuh serta mendidik Hadhrat Syaikh dengan ‘Ilmu Syari’at dan mengajarkannya Al-Quran serta Solat. Ibunya juga telah menghantar Syaikh ke sekolah Agama dan sekolah Akademik untuk mempelajari ilmu agama dan ilmu akademik kerana keperluan terhadap ilmu-ilmu tersebut amat besar dalam kehidupan duniawi. Hadhrat Syaikh gemar membaca buku-buku dan kitab-kitab semenjak kecil dan ibunya juga selalu membacakan kitab Qisasul Anbiya dan Manaqib Hadhrat Syeikh ‘Abdul Qadir Al-Jailani Rahmatullah ‘alaih kepada Hadhrat Syaikh dan Syaikh pula amat gemar membaca kitab Tazkiratul Auliya karangan Hadhrat Syeikh Fariduddin ‘Attar Rahmatullah ‘alaih.

Hadhrat Syaikh telah dikurniakan Nur Hidayah dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala sebagai seorang Majzub pada tahun 1991 Masihi ketika daku berusia 19 tahun. Beliau
telah mengalami Jazbah untuk menuju ke Hadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala menerusi zikir yang banyak di dalam
hati. Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah mengeluarkan dirinya dari Zulmat kepada Nur. Seterusnya menyedari tanggungjawabnya sebagai seorang Salik, beliau telah keluar di Jalan Allah dengan niat mengislahkan diri dan Mujahadah selama 40 hari di Negeri Sembilan bersama Jemaah Dakwah dan Tabligh. Dengan Hidayah dan ‘Inayah dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala, setelah kembali dari bertabligh di Jalan Allah, beliau telah disampaikan ke Maqam Hadhrat Sultanul ‘Arifin Maulana Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih di Pulau Besar, Melaka dibawa oleh seorang hamba Allah yang bernama Muhammad Zakaria yang ada menyertai Hadhrat Syaikh di dalam jemaah ketika berada di Jalan Allah. Beliau begitu ingin membawa Syaikh ke Pulau Besar lalu membawanya ke sana dan dengan izin Allah Hadhrat Syaikh tiba di Pulau Besar dengan menaiki perahu bersamanya. Setibanya di Pulau Besar, Melaka Syaikh telah dibawa ke Masjid lalu bersolat dua raka’at dan telah dibai‘ahkan dengan dengan seorang Syeikh dari Silsilah Qadiriyah yang dinisbatkan kepada Sultanul Auliya Hadhrat Maulana Syeikh ‘Abdul Qadir Al-Jailani Rahmatullah ‘alaih. Hadhrat Syaikh telah diberikan awrad zikir Tariqat Qadiriyah untuk diamalkan tanpa sempat beliau bertanyakan nama Syeikh tersebut dan kemudian Hadhrat Syaikh dibawa ke maqam Hadhrat Sultanul ‘Arifin Maulana Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih. Beliau adalah cicit kepada Hadhrat Maulana Syeikh ‘Abdul Qadir Jailani Rahmatullah ‘alaih dan merupakan generasi ke-14 keturunan Hadhrat Baginda Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Salasilah keturunan beliau dari bapanya adalah seperti berikut:

Syeikh Ismail bin Syeikh ‘Abdul Qadir bin Syeikh ‘Abdul Jabbar bin Syeikh Salih bin Ghautsul A’zam Qutbul Aqtab Sultanul Auliya Hadhrat Maulana Syeikh Muhyiddin
‘Abdul Qadir Al-Jailani Rahmatullah ‘alaih bin Al-Imam Sayyid Abi Saleh Musa Janki Dosti bin Al-Imam Sayyid ‘Abdullah bin Al-Imam Sayyid Yahya Az-Zahid bin Al-Imam
Sayyid Muhammad bin Al-Imam Sayyid Daud bin Al-Imam Sayyid Musa bin Al-Imam Sayyid ‘Abdullah bin Al-Imam Sayyid Musa Al-Jun bin Al-Imam Sayyid ‘Abdullah Al-
Mahdhi bin Al-Imam Sayyid Al-Hassan Al-Mutsanna bin Al-Imam Sayyid Al-Hassan As-Sibthi bin Al-Imam Sayyidina ‘Ali Karramallahu Wajhahu dan Sayyidatun Nisa Fatimah Az-Zahra binti Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih dilahirkan di Baghdad pada hari Jumaat di antara waktu Maghrib dan ‘Isya iaitu 17 Rabi‘ul Awwal tahun 867 Hijrah. Ibunya bernama Fatimah, seorang wanita yang Salihah di dalam negeri Baghdad. Menurut riwayat yang tertulis di dalam manaqibnya Tuhfatul Abrar, pada malam kelahirannya 116 bayi turut dilahirkan di dalam negeri Baghdad dan kesemuanya dilahirkan sebagai Auliya Allah dan kesemua bayi tersebut menjadi murid kepada Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih. Ketika dia berusia 3 tahun, penduduk Baghdad menghadapi masalah menentukan tarikh permulaan Ramadhan kerana anak bulan tidak kelihatan. Maka Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih yang pada masa itu masih anak kecil berusia tiga tahun mengangkat tangan kanannya dan dengan menggunakan jari kelingkingnya, beliau
mengisyarahkan ke arah anak bulan yang tidak kelihatan, lalu anak bulan pun mulalah kelihatan. Ibunya dan semua yang ada menyaksikan kejadian itu berasa takjub dan tergamam dengan keajaiban itu dan bertambah kasih sayang mereka kepada Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih. Sewaktu Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih berusia 7
tahun dia telah mengikuti rombongan ahli penduduk Baghdad menunaikan Haji di Baitullah dan setelah selesai mengerjakan haji mereka pun pergi ke Madinah untuk
menziarahi Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Menurut salah seorang yang
menyertai rombongan tersebut:

 “Apabila kami telah sampai ke Raudhah yang mulia untuk menziarah Maqam Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang
mulia, kami dan anak tersebut (Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih) pun mulalah membaca Al-Quran dan berdoa kepada
Allah dengan doa-doa yang baik-baik dan yang penting-penting menurut Syari’at Muhammadiyah. Kemudian kami terdengar suara dari belakang Raudhah yang mulia dengan kata-kata berikut, “Wahai anakku Ismail, hendaklah engkau bersafar dengan mereka yang menyertai engkau ke Qutril Jawi (Tanah Melayu Nusantara). Di kalangan mereka itu terdapat saudara-saudaramu menerusi nasab keturunan dan kesemua mereka akan menuruti engkau.” Kami pun bersyukur kepada Allah setelah mendengar kata-kata tersebut dan kami pun kembali ke Baghdad.”

Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih dihiasi dengan akhlak yang baik dan adab yang mulia di kalangan Para Salihin. Dia pun mula mempelajari ilmu-ilmu Funun sehingga menjadi seorang yang ‘Alim, penghafaz Al-Quran, kuat beribadah, kuat bermujahadah dan memiliki berbagai
kelebihan. Ketika dia sudah meningkat dewasa, Allah memberikannya ilham untuk hidup secara zuhud dan melakukan ijtihad demi mengembangkan Agama Islam. Beliau telah mendapat ilham dari Allah dan sekali lagi berangkat menuju ke Raudhah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam di Madinah. Dia bersolat, membaca Al-Quran dan berdoa kepada Allah Ta’ala memohon keizinan dariNya. Dengan izin Allah, Dia memperlihatkan kedua tangan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang mulia terkeluar dari dinding maqamnya lalu dia mendengar suara Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang mulia memanggilnya dengan berkata,

“Sejahtera ke atasmu wahai anakku Ismail,
berzuhudlah dan pergilah engkau dengan orang-orang yang beserta engkau ke Tanah Jawi dan engkau hendaklah menanggung dengan penuh kesabaran terhadap apa sahaja dugaan yang akan datang dari sebarang kejahatan dan keburukan dalam perjalanan itu dan kau akan sampai ke
sana. Berikanlah perkhabaran baik kepada Ummatku dengan jalan-jalan petunjuk yang jelas. Hendaklah engkau berkhemah di sebuah pulau yang mana terdapatnya sekumpulan Jin Ifrit yang durjana dan hendaklah engkau menziarahi moyangmu di Baghdad.”

Setelah menerima wasiat tersebut dia pun meminta izin dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kemudian menziarahi kubur neneknya Hadhrat Siti Fatimah Al-Batul Radhiyallahu ‘Anha dan suaminya Hadhrat Sayyidina ‘Ali Karramallahu Wajhahu. Kemudian dia menziarahi kesemua kubur Para Masyaikh mengambil limpahan Faidhz dari mereka dalam perjalanan pulangnya ke Baghdad dan berdoa ke Hadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang mana terhasillah ilmu-ilmu rahsia padanya dari setiap seorang Syeikh yang diziarahinya. Setibanya di Baghdad dia pun menziarahi kubur moyangnya iaitu Hadhrat Qutubul Aqtab Sultanul Auliya Syeikh ‘Abdul Qadir Al-Jailani Rahmatullah ‘alaih. Allah Subhanahu Wa Ta’ala pun melimpahkan segala limpahan dan kemuliaan serta ilmu Ma’rifat kepada Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih sepertimana yang dilimpahkanNya kepada datuknya dan memimpinnya ke jalan yang lurus. Kemudian pada ketika usianya mencapai 33 tahun iaitu pada tahun 900 Hijrah, Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih pun berangkat menuju ke Tanah Jawi bersama 16 orang di dalam jemaahnya dan salah seorang dari mereka adalah guru Syeikh Ismail iaitu Hadhrat Syeikh Yusuf As-Siddiq Rahmatullah ‘alaih dan saudaranya iaitu Sayyid Ibrahim Ibni ‘Abdul Qadir Rahmatullah ‘alaih. Mereka pun belayar ke Tanah Melayu menaiki bahtera merentasi Lautan Hindi sehingga mereka sampai ke Selat Melaka, mereka pun berdiam di atas bahtera. Sesudah beberapa hari keberangkatan rombongan Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih menuju ke Tanah Melayu, sebuah rombongan penduduk Basrah seramai 11 orang pula menuju ke Tanah Melayu dan kemudian serombongan orang ‘Arab seramai 13 orang menuju ke Tanah Melayu dan sesudah sebulan, datang lagi 2 orang sehingga jumlah mereka menjadi 43 orang. Mereka kesemuanya bermastautin di sebuah pulau di Selat Melaka yang terdapat sebuah bukit besar padanya. Orang-orang Melayu memanggil pulau itu sebagai Pulau Besar dan di sanalah Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih menjalankan tugasnya menyebarkan Agama Islam. Beliau merupakan seorang yang terhimpun padanya kesempurnaan Syari’at, Tariqat, Ma’rifat dan Haqiqat, seorang ahli mujahadah yang ikhlas dan menduduki maqam Sultanul ‘Arifin yakni sultan bagi sekelian Ahli Ma’rifat. Beliau wafat pada malam 17 Rabi‘ul Awwal tahun 965 Hijrah dengan meninggalkan dua orang anak perempuan yang Salihah dan seorang anak lelaki yang Salih. Nisbat Batin beliau adalah Naqshbandiyah dan beliau memperolehi dari gurunya Hadhrat Maulana Syeikh Yusuf As-Siddiq Rahmatullah ‘alaih yang maqamnya juga berada di Pulau Besar, Melaka bersebelahan dengan maqam Sultanul ‘Arifin Hadhrat Maulana Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih. Beliau merupakan seorang Syeikh Tariqat Qadiriyah, Naqshbandiyah, Syattariyah dan
Chishtiyah. Dengan Taufiq dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala daku terus mengamalkan Zikir Jihri Awrad Qadiriyah yang telah diberikan kepadaku sehingga mencapai Fana dengan keberkatan limpahan Keruhanian Hadhrat Sultan Arifin. 

Syeikh Ismail Rahmatullah ‘alaih, inilah permulaan Hadhrat Syaikh menerima Nisbat Qadiriyah Naqshbandiyah.  Setelah mencapai maqam Fana atas jalan Zikir dan Dakwah Tabligh, pada tahun 1992 Masihi, Hadhrat Syaikh telah diberikan Taufiq oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala untuk berkhidmat kepada seorang Da’i dan Wali Allah yang bernama Hadhrat Syeikh Habibullah Rahmatullah ‘alaih di Sungai Besi dan kemudiannya di Seri Petaling, yang merupakan markaz Dakwah dan Tabligh di Nusantara. Syaikh bertemu dengannya sewaktu Cillah 40 hari jemaah jalan kaki di Perak, dari Taiping ke Kuala Kangsar bersama dengan jemaah jalan kaki setahun dari Karachi, Pakistan. Hadhrat Syaikh telah 
berkhidmat kepadanya selama setahun lalu diberikan Taufiq oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala untuk keluar berdakwah tabligh selama 40 hari di Negeri Johor dan 40 hari di Medan, Sumatera. Di samping itu Syaikh juga giat menjalankan kerja-kerja Maqami Jemaah Masjid dan menjalankan usaha 
mengajak manusia keluar ke Jalan Allah di Kampung Aman, Pokok Assam, Taiping, Perak. Membentuk jemaah dakwah untuk menjalankan usaha di sekitar Pulau Pinang, Gombak, Sungai Besi dan Seri Petaling. Kemudian Syaikh berusaha mengumpulkan perbelanjaan untuk keluar ke Jalan Allah selama 4 bulan di benua Hindi iaitu 40 hari di negara India, 40 hari di Pakistan dan 40 hari di Bangladesh. Pada tahun 1993 Masihi, sebelum Hadhrat Syaikh keluar 4 bulan di Jalan Allah ke negara India, Pakistan dan Bangladesh untuk Islah dan mempelajari usaha Dakwah dan Tabligh di sana, Hadhrat Syaikh telah ditemukan dengan Hadhrat Maulana Syeikh Raja Ashman Shah, Putera Sultan Azlan Shah Negeri Perak Darul Ridzuan yang merupakan Khalifah Hadhrat Maulana Syeikh Nazim ‘Adil Qubrusi Al-Haqqani bagi rantau Nusantara. Syaikh telah dibawa oleh seorang hamba Allah yang juga merupakan saudaranya atas jalan Tariqat yang bernama Muhammad Daud. Hadhrat Syaikh telah berbai‘ah dengan Hadhrat Maulana Syeikh Raja Ashman Shah dan menerima Nisbat Naqshbandiyah Haqqaniyah. 

Kemudian Syaikh pun berangkat ke India. Setelah 40 hari Syaikh berada di India, Syaikh telah berbai‘ah dengan Amir Jemaah Tabligh iaitu Hadratji Maulana Syeikh In’amul Hassan di Basti Nizamuddin, Delhi atas jalan Dakwah dan Tabligh. Beliau merupakan salah seorang Syeikh Besar Tariqat Chishtiyah. Di India Syaikh telah berpeluang untuk bersahabat dengan Para Masyaikh Chishtiyah dan juga telah berpeluang menziarahi Maqam dan mengambil limpahan Faidhz dari Hadhrat Maulana Syeikh Nizamuddin Auliya Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Maulana Syeikh Muhammad Ilyas Rahmatullah ‘alaih yang merupakan pengasas gerakan Jemaah Tabligh di India pada awal abad ke 19 Masihi bersamaan abad ke 14 Hijrah. Sekembali dari India, Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah menemukan Hadhrat Syaikh dengan seorang Syeikh Naqshbandiyah Khalidiyah yang bernama Hadhrat Syeikh Muhammad ‘Abdullah Kamal Bin Muhammad Syuhud Rahmatullah 'alaih. Syaikh telah berbai‘ah dengannya dan menjalani suluk di bawah asuhannya di Rumah Suluk Changkat Cermin di Batu Gajah, Perak dan Rumah Suluk Pondok Upeh di Balik Pulau, Pulau Pinang. Menerusinya Syaikh telah menerima Nisbat Naqshbandiyah Khalidiyah. Pada tahun 1994 Masihi, Syaikh telah diberikan Taufiq oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala untuk mendalami ilmu-ilmu Syari’at. Hadhrat Syaikh telah ke Lahore, Pakistan untuk belajar di sebuah Madrasah yang bernama Al-Jami’ah Al-Ashrafiyah. Di sana beliau telah memulakan pengajian dengan menghafal beberapa juzuk Al-Quran lalu mempelajari Nahwu, Saraf dan Sighah Bahasa Arab, Bahasa Farsi, Adab Kesusasteraan Arab dan Farsi, Mantiq, Balaghah dan Ma’ani, Fiqah dan Usul Fiqah Mazhab Hanafi dan Syafi’i, terjemahan dan Tafsir Al-Quran dari gurunya yang bernama Hadhrat Maulana Ahmad ‘Ali Al-Ashrafi dan Hadhrat Maulana Muhammad Zahid Al-Ashrafi. Syaikh juga mempelajari Kitab Hidayah Ilmu Fiqah Hanafiyah dari gurunya Hadhrat Maulana Qari Imtiazur Rahman Thanwi Sahib yang mana sempat Hadhrat Syaikh bertemu dengannya di dalam Masjidil Haram di Tanah Suci Mekkah ketika menunaikan Umrah pada 1 Jamadil Awwal 1429 Hijriyah. Hadhrat Syaikh mempelajari Ilmu Hadits dari gurunya Hadhrat Maulana Muhammad Zubair Ar-Ruhani Al-Bazi yang merupakan putera sulung Syaikhul Hadits Hadhrat Maulana Syeikh Muhammad Musa Ar-Ruhani Al-Bazi Rahmatullah ‘alaih, semoga Allah mengharumkan kuburnya 
sehingga ke Hari Qiyamat. Syaikh mempelajari Fiqah Mazhab Syafi’i dari sahabatnya yang bernama Hadhrat Maulana
Syarifuddin Qasim, seorang yang Hafiz Al-Quran yang ‘Alim lagi Wara’. Adapun sewaktu Syaikh berada di Pakistan pada bulan Syawal 1420 Hijrah bersamaan dengan tahun 1998 Masihi, sekembalinya Syaikh dari bertabligh di Jalan Allah, Hadhrat Syaikh telah bermohon kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala agar ditemukan dengan seorang Syeikh yang sempurna mengamalkan Syari’at Nabawiyah dan Tariqat Naqshbandiyah, yang telah mencapai Hakikat dalam Ma’rifat kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan dapat membawa ke Maqam Musyahadah. Setelah hal urusan Syaikh ini terhitung di sisi Allah Subhanahu Wa Ta’ala, maka Hadhrat Syaikh  telah di bawa ke bawah telapak kaki Hadhrat Syaikhul Masyaikh Khwajah Khwajagan Qutub Dauran Maulana Khwajah Khan Muhammad Sahib di Khanqah Sirajiah, Kundiyan, Mianwali, Pakistan. Syaikh telah memperbaharukan Bai‘ah dan telah  ditalqinkan kalimah Ismu Zat serta pengetahuan Tariqat Naqshbandiyah Mujaddidiyah. Menerusi beliaulah Hadhrat Syaikh memperolehi Nisbat Naqshbandiyah Mujaddidiyah. 

Sewaktu tempoh pengajian Syaikh di Al-Jami’ah Al-Ashrafiyah Lahore, beliau telah berpeluang bersuhbah, berkhidmat dan mengambil limpahan Faidhz dari ramai Para Masyaikh Auliya serta ‘Ulama Tafsir dan Hadits seperti Hadhrat Maulana Syeikh Musa Ar-Ruhani Al-Bazi Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Maulana Sufi Muhammad Sarwar Sahib, Hadhrat Maulana ‘Abdur Rahman Ashrafi Sahib, Hadhrat Maulana ‘Ubaidullah Ashrafi Sahib, Maulana Fazlur Rahim Ashrafi Sahib, Haji ‘Abdul Wahab, Maulana Sa’id Ahmad Khan, Maulana Jamshed, Maulana Nazirur Rahman, Maulana Ihsan, Maulana Muhammad Akram Kashmiri Sahib, Maulana Muhammad Baqi Billah Sahib dan berpeluang menziarahi maqam Hadhrat Data Ganj Syeikh  ‘Ali Bin ‘Utsman Al-Hujwiri Al-Jullabi Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Maulana Ahmad ‘Ali Lahori Rahmatullah ‘alaih. 

Syaikh juga telah berkesempatan mengambil Faidhz dari Maqam Hadhrat Aqdas Maulana Muhammad ‘Abdullah Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat A’la Maulana Abu Sa’ad Ahmad Khan Rahmatullah ‘alaih di Khanqah Sirajiah dan juga berkesempatan mengambil Faidhz dari Maqam Hadhrat Khwajah Haji Muhammad Sirajuddin Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Khwajah Muhammad ‘Utsman Damani Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Khwajah Haji Dost Muhammad Qandahari Rahmatullah ‘alaih di Musa Zai Syarif, Pakistan. Setelah Hadhrat Syaikh berbai’ah dengan Hadhrat Syeikhul Masyaikh Khwajah Khwajahgan Maulana Khwajah Khan Muhammad Sahib di Khanqah Sirajiah, Syaikh sentiasa cuba melapangkan masa untuk bersuhbah dengan beliau meskipun perjalanannya dari Jamiah Ashrafiyah di Lahore ke Khanqah Sirajiah memakan masa perjalanan sehari atau semalam suntuk. Pada setiap kali menjelangnya bulan Ramadhan ketika cuti pengajian di Jamiah, Hadhrat Syaikh sering ke Khanqah Sirajiah untuk bersuhbah bersama Hadhrat Syeikhul Masyaikh Khwajah Khwajahgan Maulana Khwajah Khan Muhammad Sahib di Khanqah Sirajiah sehingga Hari Raya ‘Aidil Fitri. Pada malamnya beliau turut bersama jemaah menunaikan Solat Tarawih dengan mendengar bacaan Al-Quran sebanyak tiga juzuk pada setiap malam yang mengambil masa lebih kurang tiga jam untuk disempurnakan. Selepas Solat Subuh, beliau menjalankan majlis zikir Khatam Khwajahgan, pembacaan kitab-kitab Tariqat 
Tasawwuf Naqshbandiyah khususnya Maktubat Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Hadhrat Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih dan Malfuzat Qutub Rabbani Hadhrat Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih, kemudian beliau dan para jemaah akan bermuraqabah sehingga ke waktu Ishraq lebih kurang dalam lima belas minit dan setelah itu beliau akan pulang ke rumahnya untuk bersarapan pagi jika bukan dalam bulan Ramadhan. Hadhrat Syeikhul Masyaikh Khwajah Khwajagan Maulana Khwajah  Khan Muhammad Sahib datang kembali ke Khanqah sesudah sarapan untuk bersuhbah dengan Para Muridnya sehingga ke tengahari dan beliau akan kembali ke rumahnya untuk makan tengahari. Beliau akan berehat sebentar sementara menantikan waktu Zohor dan apabila masuknya waktu Solat, beliau akan datang ke Masjid untuk mengimami Solat Zohor dan sesudah Solat, beliau akan menjalankan majlis Zikir Khatam Imam Rabbani dan sesudah itu kembali ke Khanqah untuk bersuhbah dengan Para Muridnya sehinggalah masuk waktu ‘Asar. Apabila masuk waktu ‘Asar, beliau akan sekali lagi 
mengimami Solat ‘Asar dan sesudah Solat, beliau sekali lagi memimpin majlis zikir Khatam Khwajahgan dan menyemak pembacaan kitab-kitab Tariqat dan Tasawwuf oleh murid-muridnya sehinggalah ke waktu Maghrib. Sesudah bersolat Maghrib secara berjemaah, beliau akan kembali ke rumahnya untuk menikmati hidangan makan malam dan kembali ke
masjid untuk bersolat Isyak bersama jemaah. 
 
Selepas Solat Isyak, beliau akan bersuhbah dengan Para Murid sehingga hampir lewat malam dan jika dalam bulan Ramadhan, beliau akan bersolat Tarawih bersama jemaah sebanyak 23 rakaat beserta Solat Witir dengan mendengarkan pembacaan tiga juzuk dari Al-Quran pada setiap malam. Semoga Allah mengurniakan kita kekuatan 
dan keupayaan untuk melakukan amalan yang Salih sepertimana Para Masyaikh. Segala peningkatan Ruhani dan Warid yang terhasil adalah dengan berkat Tawajjuh dari Hadhrat Syeikh menerusi Suhbah dengannya, dan menerusi keberkatan dan Tawajjuh dari Hadhrat Shah Naqshband dan Para Masyaikh, Hadhrat Syaikh telah menerima nisbat Naqshbandiyah Qadiriyah, Naqshbandiyah Haqqaniyah, Naqshbandiyah Khalidiyah, Naqshbandiyah Mujaddidiyah dan Naqshbandiyah Uwaisiyah. 

Khulasahnya, Hadhrat Syaikh telah berbai’ah mengambil Silsilah ‘Aliyah Zahabiyah Tariqah Naqshbandiyah ini menerusi tiga jalan sebagaimana yang akan dinyatakan seperti berikut: 

Yang pertamanya, Hadhrat Syaikh Jalalluddin Ahmad Bin Nuruddin Ar-Rowi semoga diampunkan keduanya ini telah berbai’ah mengambil Silsilah ‘Aliyah Tariqah Naqshbandiyah Mujaddidiyah Khalidiyah Haqqaniyah dari gurunya Hadhrat Syeikhul Rabbani Raja Ashman Shah Ibni Sultan Azlan Shah Darul Ridzuan Mudda Zilluhumul ‘Ali di Khanqah Haqqaniyah, Bukit Damansara, Kuala Lumpur dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Muhammad Nazim ‘Adil Al-Qubrusi Al-Haqqani Mudda Zilluhumul ‘Ali dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh ‘Abdullah Ad-Daghistani Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Sharafuddin Ad-Daghistani Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Abu Muhammad Al-Madani Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari 
gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Abu Ahmad As-Sughuri Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah 
mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Jamaluddin Al-Ghumuqi Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Muhammad Afandi Al-Yaraghi Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Khas Muhammad Shirwani Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikhul Masyaikh Sultanul Awliya Syeikh Isma’il Muhammad Shirwani Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Awliya Syeikh Khalid Baghdadi Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Maulana Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih di Dehli. 

Yang keduanya, Hadhrat Syaikh Jalalluddin Ahmad Bin Nuruddin Ar-Rowi semoga diampunkan keduanya juga telah berbai’ah mengambil Silsilah ‘Aliyah Tariqah Naqshbandiyah Mujaddidiyah Khalidiyah dari gurunya Hadhrat Syeikh Syuyukh ‘Abdullah Kamal Ash-Shuhudi Rahmatullah ‘Alaih di Rumah Suluk Changkat Chermin, Batu Gajah, Perak dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikh Muhammad Ja’afar Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikh Muhammad Tayyib Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikh Muhammad Yahya Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikh ‘Abdullah Hilmi Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikh Khalil Bashah Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Syeikh Yahya Ad-Daghistani Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari Hadhrat Syeikh ‘Abdullah Afandi Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Awliya Syeikh Khalid Baghdadi Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Maulana Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih di Dehli. 

Yang ketiganya, Hadhrat Syaikh Jalalluddin Ahmad Bin Nuruddin Ar-Rowi semoga diampunkan keduanya telah berbai’ah mengambil Silsilah ‘Aliyah Tariqah Naqshbandiyah Mujaddidiyah dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubuz-Zaman Maulana Abul Khalil Khan Muhammad Sahib Mudda Zilluhumul ‘Ali di Khanqah Sirajiah, Kundiyan Syarif, Mianwali, Pakistan, dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Dauran Maulana Muhammad ‘Abdullah Rahmatullah ‘Alaih di Khanqah Sirajiah dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul A’la Maulana Abu Sa’ad Ahmad Khan Rahmatullah ‘Alaih di Khanqah Sirajiah dan beliau telah mengambilnya dari
gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubun Nas Wal Jan Maulana Muhammad Sirajuddin Rahmatullah ‘Alaih di Musa Zai Syarif, Pakistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Dauran Maulana Muhammad ‘Utsman Rahmatullah ‘Alaih di Musa Zai Syarif dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Wali Haji 
Dost Muhammad Qandahari Rahmatullah ‘Alaih di Musa Zai Syarif dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Dauran Maulana Shah Ahmad Sa’id Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih di Dehli, India dan beliau telah mengambilnya dari ayahnya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubuz-Zaman Maulana Shah Abu Sa’id Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih di Dehli dan beliau telah 
mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Maulana Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih di Dehli. 

Ketiga-tiga Silsilah hamba ini bertemu pada Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Maulana Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih. Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab 
Maulana Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘Alaih telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Awliya Maulana Mirza Mazhar Jan Janan Syahid Rahmatullah ‘Alaih di Dehli dan beliau telah 
mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Samadani Maulana Sayyid Nur Muhammad Budayuni Rahmatullah ‘Alaih di Dehli dan beliau telah 
mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Dauran Maulana Syeikh Saifuddin Rahmatullah
‘Alaih serta mengambil Istifadah dari Hadhrat Hafiz Muhammad Muhsin Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Wara’ ‘Urwatil Wutsqa Muhammad Ma’sum Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari ayahnya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Ghawts Faidhzani Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘Alaih di Sirhind dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Wilayah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah ‘Alaih di Dehli dan beliau telah mengambilnya 
dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul ‘Ali Khwajah Amkangi Rahmatullah ‘Alaih di Turkistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Irshad Maulana Darwish Muhammad Rahmatullah ‘Alaih di Turkistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul ‘Abid Maulana Muhammad Zahid Rahmatullah 
‘Alaih di Turkistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Abrar Maulana ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah ‘Alaih di Turkistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Rabbani Maulana Ya’aqub Charkhi Rahmatullah ‘Alaih di Khurasan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Abrar Syeikh ‘Alauddin ‘Attar Rahmatullah ‘Alaih di Bukhara dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Shah Bahauddin Naqhband Al-Uwaisi Rahmatullah ‘Alaih di Bukhara dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Maqam Wal Hal Sayyid Amir Kullal Rahmatullah ‘Alaih di Bukhara dan menerimanya secara Uwaisiyah dari Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Syeikh ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Samadani Muhammad Baba Sammasi Rahmatullah 
‘Alaih di Bukhara dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Faidhzani ‘Azizan ‘Ali Ramitani Rahmatullah ‘Alaih di Turkistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Abrar Mahmud Anjir Faghnawi Rahmatullah ‘Alaih di Turkistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul ‘Arifin Khwajah ‘Arif Riwagari di Turkistan dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Aqtab Sultanul Awliya Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih di Turkistan dan beliau telah menerimanya secara Uwaisiyah dari Hadhrat Khwajah Khwajahgan Abul ‘Abbas Khidhir ‘Alaihissalam di Fars dan mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Samadani Syeikh Yusof Hamdani Rahmatullah ‘Alaih di Fars dan beliau telah 
mengambilnya dari gurunya Qutubul Ifrad Syeikh Abu ‘Ali Faramadi Rahmatullah ‘Alaih di Fars dan beliau telah mengambilnya dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Awliya Syeikh Abul Hassan ‘Ali Kharqani Rahmatullah ‘Alaih di Fars dan beliau telah mengambilnya dengan cara Uwaisiyah dari gurunya Hadhrat Khwajah 
Khwajahgan Qutubul ‘Arifin Syeikh Abu Yazid Bistami Rahmatullah ‘Alaih di Fars. Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul ‘Arifin Syeikh Abu Yazid Bistami Rahmatullah ‘Alaih telah mengambilnya dengan cara Uwaisiyah dari gurunya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Siddiqin Imam Ja’afar Sadiq Radhiyallahu ‘Anhu dan beliau telah mengambilnya dari gurunya juga datuknya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Solihin Imam Qasim Bin Muhammad Bin Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhum dan beliau telah mengambilnya dari Hadhrat Khwajah 
Khwajahgan Qutubul Asfiya Sahibi Rasulullah Sayyidina Salman Al-Farisi Radhiyallahu ‘Anhu dan beliau telah 
mengambilnya dari gurunya juga Sahabatnya Hadhrat Khwajah Khwajahgan Qutubul Ummah Khalifah Rasulullah 
Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu di Madinah Munawwarah dan beliau telah menerimanya dari gurunya juga Sahabatnya Hadhrat Syafi’ul Muznibin 
Rahmatan Lil ‘Alamin Imamul Anbiya Wal Mursalin Sayyidina Wa Maulana Muhammad ‘Abdullah Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam di Jabal Thur, Mekkah dan 
baginda telah menerimanya dari Hadhrat Jibril Al-Amin ‘Alaihissalam di Jabal Nur, Mekkah dan beliau telah menerimanya dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala Jalla Jalaluhu.
 
Ya Allah, Rahmatilah kami dan kurniakanlah Kasih Sayang dan Makrifat serta Jam'iyat Zahir dan Batin serta ‘Afiyat di Dunia dan Akhirat dan Lautan Kesempurnaan dari Limpahan Faidhz dan keberkatan sekelian Para Masyaikh ini. Ya Allah Tuhan Pemelihara kami, wafatkanlah kami sebagai orang-orang Muslimin dan himpunkanlah kami bersama orang-orang yang Salihin. Segala puji bagi Allah di atas segala nikmat ini; Amin.   

Rujukan dan salinan : 
Kitab Ar Risalah Al Aliyyah karangan Hadhrat Khawajah Maulawi Jalalludin Ahmad Rowi Al Amani An Naqshbandi Al Mujaddadi Al Ruhani Al Bazi Al Uwaisi 'Afa Allahu 'Anhu waliwalidaihi


Kini setelah Hadhrat Syaikh berusia 50 tahun, beliau telah menerima pengurniaan Khirqat Tariqat dan Khilafat serta Ijazat yang sempurna lagi Mutlaq lebih dari Sepuluh Salasilah Tariqat daripada Hadhrat Syaikh Uzair bin Muhammad Al-Somasuni Al-Qadiri Al Naqsyabandi Al-Mujaddidi Al-Khalidi pada tarikh 9 Rabiul-Awal 1445H bersamaan 24 September 2023.

Nisbat Sepuluh Salasilah Tariqat‘Aliyyah dengan Ijazat serta Khilafat Mutlaq adalah seperti berikut :

1. Qadiriyyah
2. Rifa‘iyyah
3. Junaidiyyah
4. Yasawiyyah
5. Badawiyyah
6. Syaziliyyah
7. Naqshbandiyyah Mujaddidiyyah
8. Naqshbandiyyah Khalidiyyah
9. Chistiyyah
10. Silsilah Zahabiyyah

dan beberapa Ijazat serta Khilafat Tariqat yang lain :

11. Samanniyyah
12. Khalwatiyyah
13. Sa‘idiyyah
14. Sanusiyyah
15. Kubrawiyyah
16. Suhrawardiyyah
17. ‘Arusiyyah
18. Dusuqiyyah
19. ‘Alawiyyah
20. Ahrariyyah
21. Akbariyyah
22. Maulawiyyah
23. Madariyyah
24. Abu ‘Ala ‘iyyah
25. Shattariyyah
26. Shanawiyyah
27. Aba ‘Alawiyyah
28. Tijaniyyah
29. I'darusiyyah
30. Firdausiyyah
31. Qalandariyyah
32. Abdalaniyyah
33. Madiniyyah
34. Mukasyifiyyah
35. Idrisiyyah
36. Jamiyyah
37. Nasiriyyah
38. Rashidiyyah
39. Shamadaniyyah
40. Asyrafiyyah
41. Busyrawiyyah

Rujukan dan salinan :
Kitab Salasil Al Wasilah karangan Hadhrat Syaikh Muhammad Naim bin Jamil Al Qedahi An Naqshbandi Al Mujaddidi (Khalifah Hadhrat Maulawi Jalalludin Ahmad Rowi An Naqshbandi Al Mujaddidi) Ghaffarallahu dzunubahuma wa satara 'uyubahuma wa 'afa Allahu 'anhuma waliwalidaihima

والله أعلم بالصواب
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك






Disalin semula oleh faqir lagi haqir umpama debu di telapak kaki para masyaikh

Azmye bin Asli 'afa Allahu 'anhu waliwalidaihi

Alamat : Kampung Kadalakan, Jalan Banjar, Keningau 89008, Sabah, Malaysia
                                                                                                                             


1 ulasan:

Azmye Asli berkata...

Semoga Allah merahmati