Halaman

Translate

Selasa, 21 Mei 2024

Mercy Ocean [4] Melawan Hawa Nafsu

Lautan Rahmat [4]

الحمد لله وكفى وسلام على عباده الذين اصطفى، اما بعد

Hadis mengatakan, "Jalan menuju ke syurga dipenuhi dengan banyak perkara yang tidak disukai oleh nafsu. Manakala jalan ke neraka pula penuh dengan hawa nafsu dan keseronokan."

Pada suatu ketika, waktu itu adalah hari yang sangat sejuk di Damsyik pada waktu solat subuh. Grandsyaikh berkata kepada orang-orang yang telah berkumpul di masjid, "Oleh kerana kamu telah bersabar di sini dalam keadaan kesejukan, demi Tuhan, ketahuilah bahawa Allah Ta'ala menciptakan kehangatan api neraka yang dengan lima puluh tahun jarak dari kamu pun sudah boleh merasainya. Jadi bersabarlah untuk berada di sini dalam beberapa minit!" 

Sabar dalam melawan segala apa yang disukai oleh hawa nafsu. Terdapat tiga jenis sabar:

Pertama ialah sabar dengan ketidakselesaan fizikal, seperti bangun pada waktu pagi yang sejuk untuk solat, mengambil air sejuk untuk berwudhu, menunggu dalam saf barisan, tidak selesa jika sakit, melakukan pekerjaan yang sukar, dan sebagainya. Sabar dan istiqamah dalam beribadah ketika mengalami kesukaran seperti ini adalah sangat berharga di sisi Allah.

Jenis kesabaran yang kedua adalah lebih berharga lagi, iaitu kesabaran untuk menjauhi perkara yang dilarang. Apabila anda melihat seorang wanita bukan mahram sebagai contoh, katakanlah, "Wahai nafsuku! Ini adalah adikku! Bagaimana aku boleh memandangnya dengan pandangan yang penuh nafsu?" Mengenai kesabaran seperti ini ada hadis menyebutkan: "Hidup sebagai orang biasa dan menjauhi yang haram adalah lebih berharga daripada ibadah semua malaikat, manusia, dan jin sepanjang zaman!"

Jenis sabar yang ketiga adalah yang terbaik sekali. Iaitu bersabar ketika ada orang yang menyusahkan kamu. Dalam Quran ada menceritakan: 

"Dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain. "

Quran [Surah Furqan ayat 20]

Kesabaran adalah perkara paling penting dalam kehidupan seorang manusia. Jika seseorang mempunyai kesabaran, seluruh kebaikan ada padanya. Pandangan Allah sentiasa tertumpu kepada kamu... adakah kamu ingin bersabar?

والله اعلم بالصواب، سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك


الفقير إلى رحمة ربه الطيف
كمڤوغ كدالكن، جالن بنجار كنيغاو ٨٩٠٠٨، صباح، ماليزيا


Tiada ulasan: