Halaman

Translate

Isnin, 20 Mei 2024

Mercy Ocean [2] Ya'juj dan Ma'juj

Mercy Ocean [2] Kisah Ya'juj dan Ma'juj - Pelajaran dari Maulana Syaikh 'Abdullah Faiz Ad Daghestani An Naqshband

الحمد لله وكفى وسلام على عباده الذين اصطفى، أما بعد

Grandsyaikh (Syaikh 'Abdullah Ad Daghestani An Naqshbandi) kami berkata, "Kita mesti percaya bahawa ada dua bangsa anak Adam yang hidup sekarang, terpenjara di sebalik tembok besar yang dibina oleh Dzul-Qarnain. Di hadapan tembok ini, Allah Ta'ala telah meletakkan gunung-gunung ais yang besar... tidak dapat didekati. Bangsa-bangsa yang dipenjarakan itu ialah Gog dan Magog (Ya'juj dan Ma'juj) atas kehendak Allah mereka akan dibebaskan ketika jatuh bintang yang sangat panas. Mereka akan terlepas dan memakan segala benda yang ada sama ada lembut atau keras dan meminum air sungai dan tasik. Mereka akan tinggal di bumi hingga datang hari kiamat, apabila sangkakala ditiup, maka semua akan mati dan gunung-gunung akan diratakan menjadi pasir oleh gempa bumi yang dahsyat. Setelah itu selama 40 tahun tidak akan ada kehidupan di bumi.

Hari Kebangkitan: Allah Ta'ala menurunkan hujannya. Hujan ini adalah seumpama sperma manusia. Selama empat puluh hari hujan akan turun dan meresap ke dalam tanah. Tujuh puluh lengan panjang air akan menutupi bumi. Ada tertulis dalam hadis bahawa semua jasad manusia akan hancur kecuali seketul tulang - satu sel.

Sel yang satu ini akan menjadi seperti sel telur wanita, dan ia akan disenyawakan oleh hujan ini. Daripadanya semua jasad akan hidup semula, tumbuh sepertimana dalam rahim ibu kita, dan tidak lama dari itu ia menjadi seperti keadaan pada hari mereka mati. Hanya beberapa jasad, seperti para Nabi, tidak akan mengalami kemusnahan dan kelahiran semula ini, tetapi sebaliknya akan dilindungi Ilahi.

Pada tiupan sangkakala yang kedua oleh Israfil, mayat yang terbaring di dalam kubur akan menerima roh masing-masing dan sifat kemanusiaan mereka. Mereka kemudian akan hidup, menunggu di kubur mereka. Nabi (selawat dan salam ke atasnya) akan datang dahulu. Jibril sedang menunggu dia untuk datang ke tempat pengadilan. Rasulullah s.a.w. duduk sambil menyapu debu di janggutnya, dan perkara pertama yang baginda tanyakan, "ماذا عن الامة" (Bagaimana keadaan umatku?) "

“Wahai Muhammad, jangan takut,” jawab Jibril. "Mereka menunggu di dalam kubur mereka, menunggu perintahmu! Kamu adalah orang yang pertama kali bangkit, dan autoriti diberikan kepadamu untuk ummatmu.

Kemudian Nabi (selawat dan salam ke atasnya) mengizinkan semua orang untuk bangkit. Tujuh puluh orang akan berusaha untuk berkerumun pada satu kaki persegi. Mereka dalam kegelapan - tidak ada matahari, tidak ada bulan. Semua orang telanjang, lapar, dan dahaga. Tiada siapa yang boleh melihat yang lain, mereka telah bangkit dan tidak mereka ketahui betapa hari itu adalah hari yang paling menakutkan.

Segera Rasulullah (selawat dan salam ke atasnya) akan memberikan cahaya Iman kepada setiap orang, sesuai dengan iman mereka. Cahaya minimum akan terhasil seperti hujung ibu jari, berkelip-kelip, sekejap hidup sekejap mati.

Kemudian, orang ramai datang dari segala penjuru dan dikumpulkan di satu dataran untuk penghisaban. Mereka akan berada di dataran Damas, dan neraca akan diletakkan di atas gunung (Jabal Qasiyun). ( Pada saat ini , syaikh menunjuk ke tempat tepat di hadapannya di Masjid ' Abdullah Daghestani dan berkata, " Di sini ! " ) Al - Kursi ( singgahsana Tuhan kita ) akan berada di tapak di mana hari ini tempat itu adalah makam dua orang isteri Nabi di Damsyik.

Kisah penuh penghisaban tidak dapat diceritakan sekarang. Ceritanya terlalu panjang sehingga kalau hendak diceritakan penceritaannya tidak akan habis sehingga sampai hari yang dimaksudkan itu.

والله أعلم بالصواب
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك

Disalin dan ditaip semula oleh

Faqir haqir la syai' miskin fani Azmye bin Asli 'Ufiya 'Anhu

Alamat : Kampung Kadalakan, Jalan Banjar, Keningau 89008, Sabah, Malaysia.

Tiada ulasan: