Halaman

Translate

Selasa, 28 Mei 2024

Mercy Ocean [7] Jangan Percaya Pada Orang Yang Tidak Sepertimu

Lautan Rahmat

Pelajaran yang didapat daripada Hadhrat Syaikh 'Abdullah Faiz Ad Dagestani An Naqshbandi susunan Hadhrat Sultanul Auliya Syaikh Nazim Al Haqqani قدس سرهما.


Syaikh 'Abdullah berkata, "Jika seekor kutu menimpa kaki kamu dan kamu berkata tentangnya, “Tidak mengapa, dia cuma berada di kaki aku”- tidak lama lagi kamu akan mendapatinya, bukan di kaki kamu sudah, tetapi di rambut kepala kamu !".

Cerita ini memberi petunjuk, kita hendaklah sedar, bahawa manusia ada dua jenis. Orang yang baik akan menunjukkan belas kasihan dan toleransi kepada semua. Mereka yang berakhlak buruk pula senang melihat orang lain sengsara. Mereka memberi masalah kepada semua orang. Orang jahat datang kepada orang baik dan berkata, “Biarlah kami menjadi penjaga pintu kamu”. Apabila orang baik menerima mereka dan berkata, “baiklah, boleh, tidak mengapa menerimanya”maka orang jahat itu akan merampas semua yang ada pada orang baik tersebut. 

Kamu mesti berhati-hati. Jangan sekali-kali bertolak ansur dengan kejahatan atau memberi sebarang kuasa. (Iran, sebagai contoh, membenarkan Khomeini kembali berkuasa dan kemudian semuanya habis selesai !) Ia seperti memberi kebenaran kepada ular dan kala jengking untuk tinggal di rumah kamu. Demokrasinya membenarkan musuh untuk bekerja di dalam kawasan sempadan. Dalam Quran ada menceritakan, "Jangan percaya orang yang bukan dalam agama, perangai, atau cara kamu.¹" 

Walaupun dia seorang Muslim, jika dia tidak berfikir dan memiliki perasaan seperti kamu, jangan percayakan dia.


¹.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا يَأْلُونَكُمْ خَبَالا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ


“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya.”

[Surah Ali Imran ayat 118]



العبد الضعيف‌ الفقير الحقير اللا شيء أومڤما دبو دتلافق كاكي ڤارا مشائخ
حضرة الفقير عزمي بن أصلي غفر الله ذنوبه وستر عيوبه


Tiada ulasan: