Halaman

Translate

Isnin, 20 Mei 2024

Mercy Ocean [1] Asas Asas Islam

Mercy Ocean [Pelajaran Daripada Maulana Syaikh 'Abdullah Faiz Ad Dagestani An Naqshband]

الحمد لله وكفى وسلام على عباده الذين اصطفى، أما بعد

LAUTAN RAHMAT [1]

Islam diasaskan di atas tiga rukun. Yang pertama ialah Kepercayaan, yang kedua ialah Tindakan, dan rukun yang ketiga ialah Watak Seseorang - atau Sifat-Sifat Peribadi .

 Kepercayaan -

Hati mempercayai apa yang disangkal oleh akal. Ini mesti difahami terlebih dahulu jika tidak ada Islam. Tidak ada gunanya untuk mendasarkan, atau mengimbangi iman seseorang pada tahap fikiran, yang meragui apa-apa, yang tidak dapat dialami melalui pancaindera.

 Tindakan -

Seorang mukmin mesti bertindak dengan kasih sayang. Cinta kepada Allah Taala, RasulNya, dan Syaikhnya. Dalam perbuatannya, seorang mukmin mesti mengikut, atau meniru tingkah laku Rasulullah ( selawat dan salam ke atasnya) dan Syaikhnya, menyerahkan segala aspek kehidupannya kepada mereka. Tidak boleh ada ' ruang rahsia ' dalam hidupnya. Dia mesti, pada setiap masa, dan dalam setiap situasi, berkelakuan seolah-olah dia berada di hadapan mereka.

 Sifat-Sifat Peribadi -

Quran memberitahu kita bahawa tidak ada dua hati di dalam dada manusia. Kita boleh menjadi hamba kepada nafsu kita, kepada keinginan ego kita, atau kita boleh mengabdi kepada Tuhan kita. Akhlak hamba Allah ialah sifat khusyuk. Dia sentiasa menganggap dirinya memerlukan Tuhannya, lemah dan penuh kekurangan di hadapan Tuhannya, tidak sombong kerana memiliki ilmu dan tidak mementingkan diri sendiri.

والله أعلم بالصواب

سبحان الله وبحمده سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك

Disalin dan ditaip semula oleh

Faqir haqir la syai' Azmye bin Asli 'ufiya 'anhu

Alamat : Kampung Kadalakan, Jalan Banjar, Keningau 89008, Sabah, Malaysia

Tiada ulasan: