Halaman

Translate

Khamis, 25 Julai 2024

Kebaikan Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه Kepada Kanak-Kanak - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi




Kebaikan Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As Siddiq رضي الله عنه kepada kanak-kanak

Hadhrat Abu Bakar adalah sebaik-baik umat manusia selepas Rasulullah ﷺ . Alangkah tinggi kedudukannya! Walau bagaimanapun, apakah dia memiliki watak seperti manusia biasa? Akhlaknya adalah setiap kali dia pulang dari perjalanan dan anak-anak melihatnya, mereka akan berlari ke arahnya dan berpegang pada pakaiannya. Dia akan mendudukkan seorang kanak-kanak di hadapannya dan seorang kanak-kanak di belakangnya dan kanak-kanak itu, maklumlah, bukan anak-anaknya tetapi anak-anak orang setempat.

Peristiwa ini berulang setiap kali dia pergi dalam perjalanan. Kanak-kanak akan sekali lagi berpaut kepadanya. Manakala seorang kanak-kanak akan memegang lengan bajunya; seorang lagi akan memegang tangannya manakala seorang lagi akan berpaut pada ekor pakaiannya. Inilah belas kasihan yang dia ada.

Ingatlah, ini adalah keadaan Amirul Mukminin. Walaupun mempunyai pangkat yang tinggi, dia tidak menganggap dirinya seorang yang hebat.

Objektifnya adalah menghapuskan sifat kikir yang menjijikkan dan menggantikannya dengan kualiti kemurahan hati. Kemurahan hati adalah kualiti hati. Tangan adalah cara dan alat untuk melaksanakannya.

Tiada ulasan: