Halaman

Translate

Khamis, 4 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau


أشهد أن لا امرأة إلا انت

١
أشهد أن لا امرأة
أتقنت اللعبة إلا أنت
واحتملت حماقتي
عشرة أعوام كما احتملت
واصطيرت على جنوني مثلما صبرت
وقلمت أظافري
ورتبت دفاتري
وأدخلتني روضة الأطفال
إلا أنت

Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau

1

Aku bersaksi tiada perempuan
yang begitu piawai dalam permainan, selain engkau
yang betah akan kedunguanku
selama sepuluh tahun, seperti betahnya engkau
yang sabar akan kegilaanku seperti sabarnya engkau
yang memotong kuku-kukuku
yang merapikan buku-bukuku
yang mengirimku ke taman kanak-kanak
selain engkau


*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 777 0714.

Tiada ulasan: