Halaman

Translate

Sabtu, 27 Julai 2024

Beriman Kepada Yang Ghaib - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

Beriman kepada yang ghaib



بَلْ تُؤْثِرُونَ ٱلْحَيَوٰةَ ٱلدُّنْيَا ١٦
"Sebaliknya kamu lebih mengutamakan kehidupan dunia." (al-A'laa:16)

Keadaan umum manusia adalah mereka lebih mengutamakan kehidupan dunia kerana ia adalah sesuatu yang dapat disaksikan, sedangkan kita belum melihat kehidupan akhirat. Perkara yang ghaib itulah yang diperintahkan untuk kita beriman!

Malangnya, keyakinan kita diletakkan pada apa yang kita boleh lihat - kehidupan dunia ini. Kita beralasan dengan cara ini, "Jika saya memberikan wang itu, kepada orang miskin, apakah yang akan berlaku kepada saya? Bagaimana saya akan mendapatkan wang ini?"

Berbalik kepada kejadian orang yang telah memberikan doh kepada pengemis itu: Semasa perbualan berlaku antara dirinya dan isterinya, seseorang menghadiahkan roti yang baru dibakar dibalut dengan kain, bersama sepinggan kuah.

"Dia benar-benar pergi untuk membakar roti dan ia dilakukan dengan cepat," akuinya. "Saya sendiri tidak boleh membakarnya dengan begitu pantas, dan dia juga membawa kuah."

Orang ini berurusan dengan ciptaan Allah Ta'ala ialah dia memberikan doh kepada pengemis dan Allah Ta'ala berurusan dengannya ialah Dia memberinya roti bakar dan kuah. Dengan cara bagaimana seorang hamba berurusan dengan Allah Ta'ala, dengan cara itulah Allah Ta'ala akan berurusan dengannya dengan sewajarnya.

Tiada ulasan: