Halaman

Translate

Isnin, 22 Julai 2024

Kisah Kedermawanan Abdullah Bin Ja'far, Qais Dan Seorang Buta - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

 


Kedermawanan Abdullah bin Ja'far, Qais dan seorang buta

Suatu ketika, beberapa orang telah berkumpul untuk acara tertentu. Secara beransur-ansur, mereka mula berbincang sesama mereka siapa yang paling dermawan pada masa itu. Tiga nama telah dimajukan. Siapakah mereka bertiga? Seorang ialah Abdullah bin Ja'far yang kedua ialah Qais dan yang ketiga ialah seorang Hafiz Sahib yang buta. Dipersetujui bahawa ketiga-tiga mereka akan diuji untuk melihat siapa di antara mereka yang paling pemurah.

Mereka menghantar seorang 'penyiasat' kepada Abdullah bin Ja'far Ketika itu Abdullah bin Ja'far sedang bersiap untuk pergi mengembara. Dia telah memuatkan untanya dengan syiling emas, makanan dan minuman supaya jika dia ingin menghiburkan sesiapa dalam perjalanan, dia boleh berbuat demikian. Keadaan untuk mengembara pada zaman itu, adalah seperti itu sehingga air sangat sukar diperoleh.

Orang yang ditetapkan itu, datang kepadanya dan merayu, "Saya seorang musafir dan saya memerlukan pengangkutan."

Abdullah bin Ja'far telah bersedia untuk melakukan perjalanan. Unta-unta telah dimuatkan dan yang tinggal hanyalah menaikinya. Sekarang ingat ! Meminta sebuah kenderaan pengangkutan pada zaman itu tidak seperti keadaan sekarang. Kita boleh meminjam kereta seseorang selama satu atau dua jam dan selepas itu mengembalikannya, membayar kos yang ditanggung untuk petrol. Kadang-kadang jika tidak membayar petrol, pemilik kereta akan memintanya. Tidak, apabila kenderaan diminta, ia diberikan. Tidak ada persoalan untuk mengembalikannya.

Di sini unta Abdullah bin Ja'far telah siap dan sarat penuh dengan emas, makanan dan minuman dan tanpa segan silu dia pun menyerahkan unta tersebut. 'Penyiasat' itu kembali ke dewan pemeriksa dan memberi isyarat kepada unta seraya berkata, "Saya telah menerima ini daripada Abdullah bin Ja'far."

Selepas itu, dia pergi ke rumah Qais tetapi mendapati dia tidak berada di dalam. Apabila hamba pembantu rumah itu bertanya sama ada dia ada kerja dengannya, dia menjawab, "Saya ada kerja dengan Qais, bukan kamu."

"Tak kisahlah", sampuk budak itu. "Maklumkan saya tentang sifat kerja kamu."

"kamu tidak mempunyai keupayaan untuk memenuhinya."

"Tak kisahlah. Beritahu saya; apa masalah kamu ?"

"Saya seorang pengembara dan saya memerlukan pengangkutan."

"Apakah keperluan untuk meminta Qais secara peribadi untuk bantuan sedemikian ?" bentaknya. "Saya mempunyai kebenaran untuk memenuhi permintaan sedemikian."

Dia pergi ke sekawanan unta dan .memilih yang terbaik dan menyerahkannya kepadanya. Dia kembali dengan unta itu dan berkata, "Hamba perempuan Qais telah memberikan unta ini kepadaku. Dia tidak ada di sana."

Selepas itu, dia pergi kepada orang ketiga yang buta, lumpuh dan menderita gout. Pada saat yang sangat tepat, orang yang buta itu sedang menuju ke Masjid untuk solat sambil menopang dirinya di atas bahu dua orang budak, sambil menyeret kakinya di sepanjang jalan. Dalam keadaan ini, penyiasat itu mendekatinya dan berkata, "Saya seorang musafir dan saya memerlukan kenderaan."

"Hari ini saya tidak memiliki apa-apa selain daripada dua hamba ini," dedah Hafiz Sahib. "Saya berikan kepada kamu dua orang hamba ini. Ambillah mereka, juallah mereka dan uruskan pengangkutan kamu dengan wang yang diterima daripada jualan mereka."

Semasa mengucapkan kata-kata ini, dia melepaskan tangannya dari bahu mereka kerana, ketika dia berkata, "Saya telah memberikannya kepada kamu," hak miliknya ke atas dua budak ini telah tamat. Jadi bagaimana dia boleh terus menyokong dirinya di bahu mereka? Disebabkan menghidap gout, dia tidak boleh berdiri dan terjatuh sehingga lututnya cedera disebabkan itu. Dia buta dan juga lumpuh.

"Kamu lebih memerlukan hamba," kata penyiasat itu. "Oleh itu, kamu simpanlah mereka semula dan saya akan mencari cara lain untuk mengatur pengangkutan saya."

"Baiklah, jika kamu tidak mahu mereka, maka saya bebaskan mereka kerana mereka sudah keluar dari hak milik saya."

Pemeriksa kembali dan melaporkan apa yang telah berlaku. Peristiwa yang disebutkan di atas adalah contoh sebenar kemurahan hati yang boleh dicontohi.

Tiada ulasan: