Halaman

Translate

Khamis, 25 Julai 2024

Teknik Manipulasi Parut Emosi - James Williams

PARUT EMOSI




Telah dikatakan, "masa menyembuhkan semua luka".

tidak setuju. Luka tetap ada.

Lama kelamaan, minda, melindungi kewarasannya menutupi mereka dengan tisu parut dan kesakitan berkurangan

Tetapi ia tidak pernah hilang.

(Rose Fitzgerald Kennedy)

Salah satu kesan sisa terbesar bagi setiap pengalaman yang kita miliki ialah emosi. Mereka mengatakan bahawa dalam hidup, pengalaman adalah guru terbaik. Setelah menghabiskan lebih daripada satu dekad cuba memahami sifat manusia, saya cenderung untuk bersetuju. Izinkan saya berkongsi salah satu pengalaman saya yang paling tidak dapat dilupakan dari perjalanan sejak kebelakangan ini. Saya fikir ia terbaik menggambarkan perkara saya cuba buat. Setiap tahun,  saya akan mengemas beg dan mengembara untuk meneroka tempat-tempat yang tidak begitu menarik untuk pelancong, tetapi semuanya eksotik. Dalam perjalanan khusus ini, sedang mengembara bersama suku orang asli dalam perjalanan ziarah tahunan mereka untuk memberi penghormatan kepada dewa tertentu. Saya bukanlah seorang penyembah, tetapi mereka cukup baik hati untuk membenarkan saya mengembara bersama mereka dan memerhatikan rutin mereka. Pada waktu malam, ketika kami duduk di tepi unggun api sambil menikmati cahaya hangat dalam gelap selepas menjamu selera, saya mendengar mereka berbual dalam bahasa yang saya tidak faham.

Penterjemah saya kadang-kadang berbunyi apabila terdapat ketawa umum atau soalan yang ditujukan khusus kepada saya. Tetapi untuk sebahagian besar, saya hanya memerhati. Dan ketika itu saya melihat anak ini, tidak lebih dari 8 atau 9 bulan, saya fikir. Saya tidak boleh benar-benar memberitahu pada usia itu. Cuma kanak-kanak itu sedang merangkak ke arah api. melihat sekeliling api, tetapi tiada siapa yang memberi perhatian. Jadi, saya membuat langkah untuk memintas kanak-kanak itu, tetapi saya segera ditegur. Semua jurubahasa memberitahu saya bahawa kanak-kanak itu akan belajar satu pelajaran yang berharga. saya prihatin. Lubang api itu tidak panas terik tetapi sebahagian kayu masih menyala dan terdapat bara api yang masih menyala. saya memerhati dengan teliti.

Kanak-kanak yang terpesona dengan api kecil itu merangkak mendekati dan kemudian berhenti. Mungkin bahang api telah membuatkan dia berhenti seketika. Tetapi kemudian lelaki yang berani memutuskan untuk menahan panas dan meneruskan. Dia berhenti pada jarak yang selamat dan kemudian menghulurkan tangannya ke arah nyala api yang segera ditariknya. Wajahnya menunjukkan ekspresi terkejut dan saya dapat melihat bibir bawahnya menggigil. Saya mahu pergi kepadanya tetapi lelaki di sebelah saya pasti telah merasakan niat saya kerana dia memberi isyarat supaya saya menunggu. Raut wajah bayi yang malang itu bertukar daripada kesakitan kepada kekeliruan. Ia seolah-olah dia bercakap secara telepati kepada api dan bertanya mengapa ia menyakitkan. Dia cuba menggunakan tangannya sekali lagi dan kali ini dia menangis. Lelaki itu bersorak dan ketawa. Seorang wanita, kemungkinan besar ibunya yang pasti berdiri sangat dekat dengan cepat menyerbu masuk dan membawanya pergi.

Saya telah berang. Saya bertanya kepada penterjemah tujuan ini. Ketua melalui penterjemah menjawab dengan kata-kata yang  saya ingat sampai hari ni. Katanya, sukar untuk melihat api dari jauh dan berhujah dengan mata bahawa perkara yang mulia itu juga boleh membawa maut. Kadang-kadang, tangan seseorang mesti melakukan yang meyakinkan apabila mata gagal. Ia dipanggil pengalaman. Dia terus memberi jaminan kepada saya bahawa tiada siapa yang akan membiarkan sesuatu yang berbahaya berlaku kepada kanak-kanak itu tetapi, saya mendapat perasaan bahawa takrifannya tentang bahaya adalah jauh berbeza daripada apa yang saya bayangkan jadinya. Sekarang, sebelum kita menyimpang dalam kemarahan yang benar (dan memang sepatutnya) atas amalan penjagaan anak mereka, kita tidak seharusnya mengabaikan kebenaran yang nyata dalam kata-katanya. Ada pelajaran dalam hidup hanya pengalaman yang boleh mengajar anda dan setiap pengalaman meninggalkan parut emosi.

Terdapat pengalaman tertentu dalam kehidupan yang akan segera mendorong reaksi tidak lagi daripada kita. Pengalaman tersebut begitu mendalam terukir di fikiran kita sehingga kita segera mentafsir tanda-tanda tertentu sebagai pelopor kepada peristiwa yang menakutkan kita pada mulanya. Dan yang kedua kita perhatikan tanda-tanda ini; naluri pertarungan atau lari kita menyepak terutamanya jika pengalaman tersebut menimbulkan ancaman kepada kita. Corak tingkah laku yang boleh diramal ini bertujuan untuk melindungi kita pada masa bahaya yang dirasakan. Anggap ia sebagai pertahanan biologi terhadap apa yang mungkin menyebabkan kita membahayakan atau latihan kecemasan yang badan anda mengalami deria otak anda bahawa anda berada dalam bahaya. Apa yang telah diterangkan di sini ialah tindak balas badan terhadap ketakutan, tetapi ketakutan bukanlah satu-satunya emosi yang boleh dicetuskan oleh pengalaman anda. Terdapat spektrum emosi yang panjang dari kemarahan hingga kesungguhan yang boleh dicetuskan oleh pengalaman.

Seorang wanita yang sedang jatuh cinta menghafal bau kekasihnya. Dan setiap kali dia terhidu bau itu, moodnya berubah. Kadang-kadang, ia menimbulkan kegembiraan dan pada masa tertentu, ia boleh mencetuskan nafsu. Jika hubungan itu terjalin, bau-bauan itu boleh menyebabkan kesedihan atau kemarahan bergantung pada betapa buruknya perpisahan itu. Semua yang saya katakan ialah emosi adalah sebahagian daripada pengalaman manusia. Apabila kita merasakan cara tertentu, kita bertindak dengan cara tertentu. Peristiwa tertentu boleh mencetuskan emosi yang menyebabkan kita bertindak balas secara tidak normal. Pengalaman saya hampir lemas semasa remaja menyebabkan saya panik setiap kali saya tutup mata saya di bawah pancuran. Reaksi ini dicetuskan oleh parut emosi yang kita bawa. Sekarang, izinkan saya menerangkan ilmu ini. Apabila sesuatu peristiwa berlaku, sama ada baik atau buruk, otak anda mengenal pasti kejadian itu dengan emosi tertentu. Ini akan menjelaskan mengapa sesuatu yang mudah seperti bau roti yang baru dibakar boleh membawa anda ke zaman kanak-kanak anda (jika ini adalah pengalaman anda).

Banyak syarikat pemasaran dan agensi pengiklanan menggunakan pengetahuan ini dalam strategi pengiklanan mereka. Mereka cuba mengenal pasti produk mereka dengan perkara, pengalaman atau peristiwa yang mereka tahu menarik minat anda atau orang lain seperti anda (demografi sasaran mereka). Secara tidak sedar, otak anda mengenal pasti aktiviti atau pengalaman tersebut dengan produk atau perkhidmatan mereka. Untuk menjual gril barbeku, mereka tidak datang dan berkata, “hei, inilah gril barbeku kami yang hebat. Belilah itu'. Sebaliknya, mereka memberi anda imej masakan belakang rumah keluarga Julai 4" yang menyeronokkan. Anda akan melihat kanak-kanak berlari-lari dengan riang, datuk dan nenek tersenyum berbual dengan beberapa ahli keluarga dan remaja itu melakukan sesuatu yang menarik. Semua ini diselang-seli dengan potongan daging lembu yang menggelegak. pada panggangan Ia hampir seolah-olah mereka berkata jika anda membeli gril ini, anda juga membeli pengalaman ini. Dengan kata lain, anda telah dimanipulasi secara visual untuk membuat pembelian.

Ini tidak semestinya jahat semata-mata. Tetapi orang biasa yang kita temui dalam kehidupan seharian kita boleh menjadi mangsa kelemahan ini. Jika anda mudah tercetus emosi, anda boleh dimanipulasi untuk membuat keputusan terburu-buru dalam apa-apa sahaja daripada pembelian impuls hingga jatuh cinta kepada orang berdasarkan prinsip emosi sahaja. Orang boleh menyamar dan menjadikan diri mereka sesuatu yang bukan mereka. Mereka memakai pakaian dan minyak wangi yang kelihatan seolah-olah mereka kaya dan kerana anda mempunyai hubungan emosi yang kuat dengan kekayaan, anda melihat melepasi tanda amaran lain dan membuat keputusan yang menyesal. Sama ada baik atau buruk, parut emosi anda boleh menyebabkan anda terdedah kepada penipuan dan manipulasi.


Tiada ulasan: