Halaman

Translate

Rabu, 24 Julai 2024

Kisah Seorang Yang Pemurah Dengan Ladangnya - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi




Kisah seorang yang pemurah dan ladangnya

Seorang individu sedang melalui sebuah ladang apabila seorang anak muda menyambutnya dan berkata, "Ayah saya telah meninggal dunia."

"Semoga Allah Ta'ala mengampuninya, memberimu kesabaran dan kemudahan," jawabnya.

"Semasa meneliti akaunnya," tambah anak muda itu, "Saya mendapati anda berhutang beberapa ribu rands kepadanya."

Pengembara itu mengarahkan hambanya untuk memberikan jumlah tersebut kepada anak muda itu apabila dia datang untuk mengambilnya. Dia kemudian meneruskan perjalanannya. Selepas beberapa hari berlalu, dia melalui jalan itu semula. Anak muda itu sekali lagi berdiri, menyambutnya dan dengan penuh penyesalan berkata: "Saya tersilap mengira. Sebenarnya ayah saya berhutang kepada awak beberapa ribu rands."

"Saya kemudian membebaskan anda daripada hutang," adalah jawapan serta-merta daripada pengembara.

"Saya ingin membayar jumlah itu."

"Seperti yang awak mahu."

"Saya tidak boleh membayar keseluruhannya," jawab anak muda itu lembut.

"Bayar seberapa banyak yang anda mampu."

"Saya tidak mempunyai wang tunai tetapi anda boleh mengambil sebidang tanah ini sebagai ganti wang tunai."

Pemiutang menerimanya, menyebarkan mushalla di atas tanah, dan mengerjakan solat dua rakaat. Dia kemudiannya membuat tanah infaq dan meneruskan perjalanannya.

Ini adalah kemurahan hati para pendahulu kita yang soleh. Kemurahan hati tidak terdapat pada lidah mereka, mahupun dalam tulisan mereka, sebaliknya ia adalah sifat kedua mereka. Kedekut tidak dapat menghampiri mereka.

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan batinnya."

Sebagai contoh, sifat kikir yang hina digantikan dengan kemurahan hati.

Tiada ulasan: