HADHRAT KHAWAJAH SHAH 'ABDULLAH GHULAM 'ALI DEHLAWI
NAQSHBANDI
Beliau adalah Mujaddid abad ke -13 dalam kalendar Hijrah. Mujaddid ialah pangkat
tertinggi Auliya yang bertugas menghidupkan
agama Islam pada permulaan setiap abad,
dan semua Auliya abad itu mendapat
manfaat daripada Faidhznya (keberkatan rohani). Hadhrat Khawajah Shāh 'Abdullāh Mujaddidī
Naqshbandī, lebih popular dengan nama
Shah Ghulām Ali Dehlawī, semoga Allah
menyucikan rahsianya, adalah seorang Syaikh Sufi
India yang paling terkemuka pada awal
abad ke-13 Hijriah. Seorang ulama besar
Islam dan Syaikh mujaddidi tariqat
sufi, beliau adalah pengganti rohani
Hadhrat Mirzā Mazhar Jān Jānān , semoga Allah menyucikan sirnya,
yang terkenal sebagai salah seorang
penyair urdu moden yang terawal
serta seorang guru sufi yang terkenal.
Hadhrat Khawajah Shah 'Abdullah Ghulam 'Ali telah menguasai semua kaedah
sufi dan merupakan Syaikh terhebat dari
semua tariqat sufi di India pada masa itu. Beliau adalah ahli dalam semua bidang ilmu Islam terutamanya
seperti ilmu Hadith dan Fiqh, dan merupakan
Mujaddid pada abad ke-13 Hijrah.
Hadhrat Khawajah adalah ketua bagi para Qutb, di bawah
perintahnya adalah semua orang sufi di
dunia ini. Beliau adalah Qayyum pada
zamannya. Beliau dilahirkan pada 1156 Hijrah / 1743 Masihi,
di Patiala (kini di Punjab India). Ayahnya
Sayyid Abdul Latīf Batālwi رحمه الله, adalah seorang yang
zuhud dan ahli sufi yang hebat dalam tarīqat
Qādiri dan merupakan murid kepada Syaikh Nāsiruddīn Qādiri. Sejurus sebelum kelahirannya, bapanya
mendapat musyahadah bahawa Hadhrat
Ali Al-Murtadhā كرم الله وجهه, datang kepadanya dan
memintanya menamakan anak lelakinya
yang bakal dilahirkan sebagai “Ali”. Oleh itu, dia dinamakan Ali semasa lahir,
tetapi kemudiannya dia menukarnya
kepada Ghulām 'Ali bermaksud Hamba kepada Ali. Bagaimanapun telah bapa saudaranya telah
menamakannya "Abdullāh" seperti yang
diperintahkan oleh Rasulullah ﷺ. Hari ini
dia dikenali dengan kedua-dua nama itu, walau bagaimana pun namanya "Ghulam Ali" itu lebih biasa disebut. Hadhrat Khawajah mempunyai daya ingatan yang tajam
dan beliau telah menghafal Al-Quran dalam masa
sebulan sahaja. Ayahnya ingin
menjadikannya murid kepada syaikhnya
sendiri iaitu Hadhrat Nāsiruddin Qādiri, dan telah
memanggilnya ke Delhi untuk tujuan ini. Apabila dia tiba di Delhi, tidak lama
kemudian Syaikh kepada ayahnya telah meninggal dunia dan
bapanya kemudian membenarkannya
untuk mengambil baiat daripada mana-mana Syaikh yang dia ingini.
Hadhrat Khawajah pernah pergi bersuhbat dengan
ramai Syaikh di Delhi, dan selepas dua
tahun, pada usia 22 tahun, dia melakukan
Baiat dengan Hadhrat Mirzā Mazhar Jān Jānān قدس سره yang merupakan guru sufi terhebat di
Delhi pada masa itu. Pengarang terkenal
dan ulama sufi Hadhrat Khawajah Shah Waliyullah Dehlawi telah
mengulas tentang Syaikh Mirza Mazhar Jān Jānān
bahawa dia adalah yang terhebat di
kalangan Auliya hari ini di seluruh dunia, dan aku tidak dapat menjumpai orang
seperti dia di semua tujuh benua. Dia telah dijalankan oleh Syaikhnya dalam
Qādirī silsilah tetapi
dilatih dalam tarīqat Naqshabandi. Ini
menimbulkan kekeliruan dalam dirinya,
kerana dia berkata;
"aku ragu jika aku
dilatih dalam tarīqat Naqshabandi akan
membuat kecewa Sayyidina Ghaus Al- Ãzham قدس سره."
Suatu
hari Hadhrat Khawajah telah melihat dalam mimpi bahawa
Hadhrat Ghaus Al-Ãzham sedang duduk di
sebuah rumah, dan Hadhrat Shāh
Naqshband sedang duduk di rumah jiran. Beliau berkata bahawa beliau ingin pergi ke Hadhrat Shah Naqshband, dan
Hadhrat Ghaus Al-Ãzham mengizinkannya
pergi ke sana, dengan mengatakan
bahawa tujuan kita hanyalah Tuhan (bukan
mencari tarīqat tertentu).
Selepas berkhidmat kepada Syaikhnya
dan mendapat latihan rohani selama lima
belas tahun, Hadhrat Khawajah Shah Ghulām Ali telah ditazkiyahkan nafsnya dan telah menjadi kamil sempurna dalam semua tariqat sufi, dan menerima Ijāzat khilafat daripada Syaikhnya dan
menjadi ketua khalifahnya dan pengganti rohaninya setelah ketiadaan Syaikhnya.
KETURUNAN SUFI
Beliau menerima Ijāzah daripada
Syaikhnya dalam beberapa tariqat sufi,
terutamanya tariqat Naqshbandi Mujaddidi. Beliau adalah Syaikh terulung dalam
tariqat ini pada zamannya, tidak ada
tandingannya di mana-mana bahagian
dunia. Sesungguhnya, beliau adalah
Mujaddid abad ke- 13 setelah Hijrah seperti yang telah
diisytiharkan oleh beliau dalam
Malfūzatnya dan diakui oleh majoriti
ulama Islam.
Hadhrat Khawajah juga telah dilatih dan
disempurnakan dalam tariqat sufi utama
lain, khususnya tariqat Qādiri dan Chishti,
yang mana tariqat ini adalah yang paling lazim di India selepas
Naqshbandi. Ramai Syaikh terkemuka dari
tariqat lain pernah bermuzakarah dengan
beliau dalam hal-hal rohani, kerana beliau
adalah pembimbing utama dalam semua
tariqat di Delhi.
Hadhrat Khawajah telah menerima nisbat dalam tariqat
Naqshbandi dari Syaikh Mirza Mazhar Jān Jānān, yang menerimanya dari Hadhrat
Khawajah
Nur Muhammad Badāyūnī, yang
menerimanya dari Hadhrat Hāfiz
Muhammad Muhsin Dehlawi, yang
menerimanya dari Hadhrat Khawājah
Saifuddin Fārūqi Sirhindi, yang
menerimanya daripada ayahnya Hadhrat
Khawajah Muhammad Ma'sum Fārūqi
Sirhindi, yang menerimanya daripada
Hadhrat Imam Rabbāni Mujaddid Alf Thāni
Syaikh Ahmad Sirhindi Fārūqi, semoga
Allah menyucikan roh mereka dan
memberkati kita dengan Faidhz mereka.
Hadhrat Khawajah telah mendapat izin dalam perintah sufi
Qādiri dan Chishti dari Syaikh Mirza
Mazhar Jān Jānān, yang menerimanya
dari Khawajah Muhammad Ãbid Sanāmi,
yang menerimanya dari Syaikh Abdul Ahad
Sirhindi, yang menerimanya dari Syaikh
Muhammad Sa'id Fārūqi Sirhindi, yang
menerimanya daripada bapanya Imam
Rabbani Syaikh Ahmad Sirhindi, semoga
Allah mensucikan roh mereka.
PERWATAKANNYA
Dia sangat merendah diri dan sederhana. Suatu ketika, seekor anjing jalanan
memasuki rumahnya. Syaikh berdoa
kepada Tuhan:
"Siapakah aku untuk
meminta syafaat kepada sahabat-sahabat-Mu? Oh Tuhan! Tolong ampuni
aku dengan keberkatan ciptaanmu ini (anjing)."
Beberapa orang telah mengambil (mencuri)
buku-bukunya dan kemudian mengembalikan
kepada tapi dengan menjual buku itu kepadanya. Hadhrat Khawajah telah memuji buku-buku itu dan
membeli daripada mereka. Jika seseorang
menunjukkan bahawa buku-buku itu dari
perpustakaannya sendiri dan memiliki copnya, dia tidak akan
mendengar dan mempedulikannya.
Ahli politik dan pemimpin India yang
terkenal Sir Syed Ahmad Khan (wafat 1898)
juga dikaitkan dengan Syaikh semasa
hidupnya. Dia telah menulis bahawa ayah
dan abangnya telah Baiat dengan
Syaikh, dan Syaikh mencintai keluarganya dan menganggap ayahnya sebagai
anaknya sendiri.
Sir Syed sangat mengagumi
Hadhrat Khawajah sehingga dalam tulisannya dia ada melaporkan:
“Sekurang-kurangnya lima ratus orang
pernah tinggal di Khanqah Hadhrat, dan
perbelanjaan makanan dan pakaian
mereka dibiaya oleh Syaikh, walaupun
tidak ada pendapatan tetap untuk
Khanqah. Allah memberi rezeki dari
Ghaib. Lebih-lebih lagi, Syaikh ialah sangat
baik dan pemurah, dia tidak pernah
menolak apa-apa daripada permintaan para pemohon. Dia memberikan apa sahaja yang diminta. Dia pernah menjual apa-apa hadiah yang
mahal dan membelanjakan jumlah itu
untuk fakir. Dia akan memakai apa sahaja
yang mereka pakai, dan akan makan apa
sahaja yang mereka makan.”
(Tuan Syed
Ahmed Khan)
Sir Syed selanjutnya menulis,
Hadhrat Khawajah pernah
membaca sepuluh ajzā ("para" dalam
bahasa Urdu) daripada Quran selepas Subuh,
dan kemudian akan melakukan Murāqabah
bersama-sama dengan murid-muridnya. Selepas Isyrak (solat subuh selepas
matahari terbit), pelajaran Hadith dan
Tafsīr akan bermula. Setiap kali dia
mendengar nama Nabi Muhammad ﷺ dia akan asyik dan keadaan rohani yang aneh akan
menguasai para hadirin. Dia tidak tidur di malam hari kecuali kadang-kadang, itu pun untuk beberapa saat saja
kerana tidurnya yang lena apabila dia
berbaring di atas Musallanya (tempat
solat). Dia tidak pernah tidur di atas katil
selama bertahun-tahun. Dia mempunyai
permaidani tua, di atasnya Musalla yang
biasanya diperbuat daripada belukar di
mana dia akan berdoa siang dan malam,
manakala murid-muridnya akan
mengelilinginya membuat satu Halqah.
Kepercayaannya
kepada Tuhan menjadikan dia bebas
daripada perhubungan dengan golongan elit (kaya). Ramai orang kaya termasuk raja ingin
menyokong khānqah secara kewangan,
tetapi dia tidak pernah menerimanya. Dengan segala kesederhanaan dan
kebebasannya, dia tidak pernah bertindak
bertentangan dengan Sunnah, malah
mengikut Syariah dan Sunnah dalam
perkara yang sekecil-kecilnya. Dia tidak
suka orang yang melanggar sunnah
menziarahinya.
AJARANNYA
Katanya, pencari Zauq dan Shauq
dan
Kashaf serta Mukjizat bukanlah
pencari Tuhan. Pencari mestilah hanya
mencari Tuhan sahaja, dan apa-apa yang
menghalangi mesti dinafikan, dan dia
harus menegaskan bahawa diriku tidak
mempunyai tujuan lain selain Dzat Tuhan semata-mata. Beliau berkata, tidak ada mujahadah berat-berat
dalam tarīqatku, yang ada hanyalah Wuqūf Qalbi
yang bermaksud hendaklah sentiasa
menjaga hati agar sentiasa berwaspada
kepada Dzat Tuhan Yang Maha Mulia dan
hendaklah menjaganya daripada memikirkan kesusahan yang telah terjadi
dahulunya dan sekarang (fikiran yang
memudaratkan dan tidak berguna).
Beliau
berkata, Zakat itu diwajibkan selepas
berlalunya setahun, tetapi aku
membayarnya sebaik sahaja mendapat
sebarang pendapatan mengikut amalan
yang dianjurkan dalam Fiqh Hanafi.
KEAJAIBAN DAN PENGLIHATANNYA (KASHAF)
Banyak Karāmāt dan penglihatan rohani
diceritakan tentangnya. Doanya terlalu cepat
dikabulkan. Doanya yang makbul telah menjadi sebab kesembuhan pada orang sakit dan ucapannya dapat menyembuhkan hati.
Hadhrat Khawajah tahu apa yang ada dalam fikiran
para pendengar, dan akan bercakap mengikut
pengetahuannya itu. Karamat terbesarnya adalah
menyembuhkan hati dari penyakit rohani
dan membersihkan jiwa dari kotoran
duniawi.
Beberapa penglihatan (kashaf) dan
Karamatnya dibentangkan di sini.
Dia berkata, pada suatu malam aku
memanggil "Ya Rasulallah" (Wahai
Rasulullah), dan aku mendengar jawapan
"Labbaika Yā Abdun Sālih" (aku hadir
wahai hamba yang soleh).
Katanya lagi, pada suatu malam aku tidur
sebelum Isya. Rasulullah ﷺ datang secara kashaf dan memerintahkan
untuk tidak tidur sebelum bersolat
Isya.
Salah seorang muridnya Zulf Shah berkata,
“Ketika aku dalam perjalanan ke Delhi
untuk mengambil Baiat dengan Syaikh, aku tersesat di padang pasir. Tiba-tiba seorang wali muncul dan membimbingku ke jalan yang betul. Aku bertanya,
siapa kamu? Dia berkata, Akulah orang
yang kamu ingin pergi kepadanya. Ini berlaku
dua kali.”
Seseorang datang kepadanya dari
Bukhara melalui Kabul. Untanya mati
lemas ketika menyeberangi sungai Attock bersama dengan barangannya. Dia berharap jika untanya keluar dari
sungai hidup-hidup bersama muatannya, aku
akan membayar Niaz Syaikh (Niaz adalah
sejenis sedekah yang pahalanya ditujukan
kepada orang lain, khususnya seorang
Syaikh atau Nabi). Dengan izin Allah, unta itu keluar. Apabila
orang itu datang kepada Syaikh dan
memberitahunya karamat ini, Syaikh
bertanya kepadanya adakah dia telah
membayar Niaz. Dia berkata ya, saya ada membayarnya.
LEGASI
Tariqat dan Faidznya merebak ke tempat dekat
dan jauh. Orang ramai akan datang
kepadanya untuk mencari cinta Allah dari setiap sudut dunia. Ramai orang termasuk
ulama datang kepadanya dari seluruh
pelosok India, dari Parsi dan Tansoxania dari kawasan Turki dan Kurd dan dari
dunia Arab. Maulana Khālid Al-Baghdadi,
yang merupakan seorang Kurd, datang
kepadanya dan telag menerima Khilafat dalam
tempoh sembilan bulan. Beliau
menyebarkan tarīqat kepada ratusan ribu
orang di Timur Tengah dan negara-negara
Turki. Hadhrat Khawajah Shah Ghulām Ali pernah berkata,
“Faidhzku telah sampai ke negeri-negeri
yang paling jauh, Halqah kami (perhimpunan pengikut tariqatnya)
diadakan di Makkah dan Madinah
Munawwarah, begitu juga Halqah kami
diadakan di Baghdad, Rom dan Maghribi;
dan (dia berkata sambil tersenyum)
Bukhara adalah seperti rumah nenek
moyang kami.”
Beliau adalah Mujaddid abad ke -13 dalam
kalendar Hijrah. Mujaddid ialah pangkat
tertinggi Auliya yang menghidupkan
agama Islam pada permulaan setiap abad, dan semua Auliya di abad itu mendapat
manfaat daripada Faidhznya.
Hari ini, majoriti silsilah
dalam tariqat Naqshbandi memiliki nisbat kepada Hadhrat Syaikh. Mereka
yang berada di Turki dan Iraq
menyambung kepadanya melalui Maulana
Khalid Baghdadi, dan mereka yang berada
di negara Parsi dan benua India melalui
Hadhrat Khawajah Hafiz Abu Sa'id Faruqi. Tariqat
Naqshbandi adalah tariqat yang paling banyak berkembang secara rohani hingga ke hari ini, dan telah
diramalkan oleh para Syaikh tariqat ini
bahawa Imam Mahdi عليه السلام juga akan
tergolong dalam tariqah Naqshbandiyah
yang mulia.
KEMATIAN
Hadhrat Khawajah mengharapkan Shahādah mati syahid
tetapi tidak memohon kepada Tuhan
untuk ini, kerana Shahādah syahidnya
Hadhrat Syaikh Mursyidnya Khawajah Mirza telah membawa penderitaan yang amat besar bagi orang ramai
(mungkin sebagai tanda kemurkaan Allah).
Imam besar dan Qutb ini meninggal dunia
ke alam abadi pada 22 Safar 1240 Hijrah
(Oktober 1824) ketika berusia 84 tahun. Beliau telah dikebumikan di sebelah Syaikhnya di
Khānqah Mazhariya Delhi, India. Pada saat kematiannya, beliau sedang
memegang kitab Hadith Jami' Al-Tirmidhi
yang terkenal itu di dadanya yang mulia.
Solat
jenazah beliau disembahyangkan di
Masjid Jami' Delhi, dipimpin oleh ketua
khalifahnya Hadhrat Hafiz Khawajah Shah Abu Sa'id dan
dihadiri oleh ribuan orang.
KHULAFA DAN PENGGANTINYA
Dia memberikan Ijāzah kepada banyak
pengikutnya, kebanyakan mereka menjadi
Syaikh Sufi yang terkemuka. Tiga puluh
lapan nama timbalannya diketahui dan
diceritakan dalam biografinya. Wakilnya
menyebar ke kebanyakan dunia Islam
pada masa itu, yang menyebarkan tariqah
Naqshbandi di India, Arab, Parsi, Turki dan
Afrika. Beberapa nama yang paling
menonjol di kalangan Khulafa beliau
disenaraikan di bawah:
1. Hadhrat Hāfiz Shāh Abū Sa'id
Fārūqī Mujaddidi Naqshbandi , yang
dilantik oleh Syaikh untuk menjadi
penggantinya dalam khānqah di Dehli. Dia cuma hidup sekitar sembilan tahun
selepas kewafatan Syaikh dan telah melatih ribuan
pengikut selepas itu. Beliau meninggal
dunia pada tahun 1250 Hijrah dan
dikebumikan di Khānqah Mazhariya
di Delhi.
2. Hadhrat Shāh Ahmad Sa'id Fārūqī
Mujaddidi , anak kepada Shah Abū
Sa'id Faruqi, yang menerima Khilafah
daripada Hadhrat Khawajah Shah Ghulām Ali, dan
menggantikannya selepas kematian
bapanya. Oleh kerana popularitinya
dalam kalangan Muslim India dan
peranan utamanya dalam
pemberontakan 1857 terhadap
penjajah British, kerajaan ingin
mendakwanya, dan oleh itu, dia
berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah
pada bahagian akhir hidupnya di mana
dia meninggal di sana pada 1277
Hijrah.
3. Maulānā Khālid Al-Baghdādī Kurdī
Shahrazūrī (Baghdad, Iraq), meninggal
dunia 1242 H / 1827 M. Beliau adalah khalifah
yang paling terkenal dari kalangan para Khulafanya. Beliau telah menyebarkan tariqat
Naqshbandi di Timur Tengah dan Turki dan sejumlah besar orang termasuk
ulama terkenal telah berbaiat dengannya. Beliau adalah Syaikh terkemuka yang
telah dijalankan dalam tariqat melalui
Hadhrat Khawajah
4. Hadhrat Shāh Raūf Ahmad Rāft
Faruqi Mujaddidi Rāmpuri (Bhopal,
India, w. 1253 H)
5. Maulana Bashārat-Allah Behrā'ichi
6. Hadhrat Maulana Ghulām
Mohiuddīn Qusoori (Qusoor, Pakistan,
1270 Hijrah)
7. Maulana Sayyid Ismā'il Madani
(Madinah, Arab Saudi)
8. Maulana Shah Gul Muhammad
Ghaznawi (Bukhara,Uzbekistan)
9. Maulana Muhammad Sharif
(Sirhind, India)
10. Maulana Pir Muhammad (Kashmir)
11. Maulana Jān Muhammad Herati
(Herat, Afghanistan)
12. Syaikh Al-Haram Maulana
Muhammad Jān (Makkah, wafat 1266 Hijrah)
PENULISAN
Lima belas karya penulisan dikaitkan
dengan Syaikh, selain daripada dua
koleksi Malfūzāt (kata-kata yang ditranskripsi) yang ditulis oleh khulafanya. Karya-karya karangan beliau antara lain:
1. Maqāmāt Mazharī
biografi terbaik dan lengkap tentang syaikhnya Hadhrat Khawajah Mirza Mazhar Jān Jānān, semoga Allah meridhainya,
ditulis dalam bahasa Parsi sekitar
tahun 1211 Hijrah.
2. Īdāh al-Tarīqat
ditulis pada 1212 Hijrah, tentang
Azkar, syarat dan prinsip tariqah
Naqshbandi. Teks Parsi dengan
terjemahan Urdu di sini
3. Ahwāl Buzurgān
ditulis selepas 1225 Hijrah Ini adalah
karya biografi dengan biografi beberapa orang syaikh yang hebat.
4. Maqāmāt Mujaddid Alf Thāni risalah ini mengandungi huraian tentang
kelebihan dan pencapaian rohani yang
tinggi Imam Rabbani Syaikh Ahmad
Sirhindi, semoga Allah meridhainya.
5. Tarīq Bai'āh wa Azkār
6. Tarīqah sharīfah Shāh Naqshband
7. Ahwal Shāh Naqshband
8. Risālah Azkār
9. Risālah Murāqabāt
10. Radd Aetirāzāt, mengandungi
penolakan tentang penentangan
Hadhrat Imam Rabbani oleh Shah
Abdul Haqq Dehlawi, yang
kemudiannya bertaubat dari
dakwaannya tetapi beberapa orang
lain menggunakan tulisannya untuk
menyangkal Imam Rabbani Syaikh
Ahmad Sirhindi, semoga Allah
meridhainya.
11. Radd Mukhālifīn Hadhrat Mujaddid
12. Risālah Mashghūliyah
13. Kamālāt Mazhari dikarang pada
1237H / 1821M
14. Suluk Rāqiyah Naqshbandiyah
15. Makātīb Sharīfa, 125 suratnya
yang dikumpulkan oleh khalifahnya
Hadhrat Shah Rauf Ahmad Raaft
Mujaddidi, semoga Allah meridhainya. Ini telah diterbitkan beberapa kali. 16. Malfūzātnya telah dikumpulkan
oleh dua orang Khulafanya. Yang
pertama, bernama Durr al-Ma'ārif,
ditulis oleh Hadhrat Shah Rauf Ahmad
Raaft pada tahun 1231 H, dan yang kedua yang mengandungi Malfūzāt
selama empat puluh hari, ditulis oleh
Khawajah Ghulām Muhiuddin Qusoori,
semoga Allah meridhai mereka berdua.
SUMBER
1. Faiz Naqshband , terjemahan Urdu
Durr Al-Ma'ārif, ucapan Shah Ghulam
Ali Dehlawi, ditulis oleh Shah Rauf
Ahmad Raaft Mujaddidi dan
diterjemahkan oleh Maulana Abdul
Hakim Khan
2. Maqāmāt Mazhari, terjemahan
Urdu oleh Iqbal Ahmed Mujaddidi,
diterbitkan oleh Lembaga Sains Urdu
Lahore, edisi kedua 2001
3. Biografi Pendek dalam bahasa
Urdu oleh Mukhtar Ahmed Tahiri,
diterbitkan dalam Attahir
[www.islahulmuslimeen.org]
*Telah disalin dan dikemasikinikan daripada kitab Tazkirah Al Asfiya karangan Hadhrat Syaikh Jalalludin Ahmad Ar Rowi Al Amani Al Ruhani Al Bazi An Naqshabandi Al Mujaddidi Al Uwaisi pada 16 Muharram 1446 Hijrah bersamaan 22 July 2024 Masihi pukul 11:31 pagi di Maahad Daarus Sa'aadah, Keningau, Sabah, Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan