Halaman

Translate

Rabu, 3 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani - Prolog



الافتتاحية

إلى امرأة لا تعاد
تسمى... مدينة حزني
إلى من تسافر مثل السفينة في ماء عيني
وتدخل وقت الكتابة
ما بين صوتي وبيني
أقدم موتي إليك... على شكل شعر
فكيف تظنين أني أغني ؟

Prolog

Kepada perempuan yang tak kunjung kembali
Bernama kota kesedihanku
Kepada perempuan yang berlayar di air mataku seperti bahtera
Yang menyelinap di kala aku menulis
Antara aku dan suaraku
Kupersembahkan kematianku padamu, dalam bentuk puisi
Lalu bagaimana kau menganggapku sedang bernyanyi ?

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 777 0714.

Tiada ulasan: