Halaman

Translate

Sabtu, 27 Julai 2024

Kisah Seorang Isteri Pergi Mendapatkan Api - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Gangggohi

Kisah seorang isteri pergi untuk mencari api



Isteri seseorang sedang menguli sedikit doh, lalu dia meninggalkannya di dalam dulang dan keluar untuk mendapatkan api dari kawasan kejiranan. Dalam pada itu, seorang pengemis datang ke rumah dan meminta makanan. Suami tidak dapat mencari apa-apa lagi. Oleh itu, dia mengambil dulang doh dan memberikannya kepada pengemis itu.

"Apakah yang telah berlaku kepada doh yang saya tinggalkan di dalam dulang?" tanya isterinya, sekembalinya.

"Ia sudah tiada untuk dibakar," dedahnya.

"Serius, apa yang berlaku kepadanya? Jangan main-main!"

"Saya serius, saya tidak bergurau," dia meyakinkannya. "Seorang pengemis datang meminta makanan. Oleh kerana tidak ada apa-apa lagi untuk diberikan kepadanya, saya memberikan doh itu kepadanya. Dia akan membakarnya untuk dirinya sendiri."

"Semoga Allah Ta'ala memberi petunjuk kepada kamu! Sekarang tiada makanan untuk anak-anak," keluhnya.

"Sama ada makanan atau tidak, saya tidak tahu tetapi bagi saya untuk memberitahu pengemis itu bahawa tidak ada apa-apa semasa doh berada di hadapan saya adalah mustahil."

Ini adalah tahap pergantungan beliau kepada Allah Ta'ala. Dia bahkan tidak dapat melayan pemikiran bahawa Yang Esa, yang pada mulanya telah menganugerahkannya kepadanya, tidak akan memberikannya lagi. Dia pasti akan memberi!

Tahap pergantungan kepada Allah Ta'ala ini seharusnya menjadi prinsip yang paling utama dalam kehidupan kita. Sesiapa yang mencapai tahap tawakkal ini akan menjadi hamba Allah Ta'ala yang diterima.

Tiada ulasan: