Halaman

Translate

Sabtu, 27 Julai 2024

Bertawakkal Kepada Allah Ta'ala - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

Bertawakal kepada Allah Ta'ala




Menganggap diri sebagai manusia yang paling rendah dan bergantung sepenuhnya kepada Allah Ta'ala dan menyedari bahawa segala-galanya adalah dalam kawalan Allah Ta'ala, adalah prinsip asas akidah. Hanya dengan izin-Nya saya akan memperoleh apa-apa dan tanpanya, saya tidak dapat memperoleh apa-apa.

Sekiranya kita mempunyai sekeping roti di tangan, kita tidak sepatutnya berfikir bahawa kita akan memakannya. Sebaliknya seseorang harus mempunyai pemikiran ini bahawa, hanya jika Allah Ta'ala mengizinkan kita, kita akan makan roti ini, jika tidak. Berapa kali berlaku bahawa selepas memasukkan sesuap makanan ke dalam mulut, ia tidak turun? Adalah penting untuk menerima dengan sepenuh hati apa yang telah ditakdirkan oleh Allah Ta'ala. Walaupun ia tidak dapat disaksikan atau mudah difahami, ia akan berlaku.

Secara amnya, kita meletakkan pergantungan kita pada aspek material dunia kerana kita dapat melihatnya, sedangkan syaratnya ialah kita bergantung kepada yang ghaib, ketetapan ilahi Allah Ta'ala. Hanya jika Allah Ta'ala mentakdirkannya, saya akan menerimanya, sebaliknya tidak.

“Kamu lebih mengutamakan kehidupan dunia sedangkan akhirat itu lebih baik dan kekal.” (al A'laa:16/17)

Tiada ulasan: