Halaman

Translate

Khamis, 25 Julai 2024

Kisah Seorang Yang Baik Hati Yang Tidak Kisah Dipenjarakan - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

Seorang yang baik hati yang tidak kisah dipenjarakan




Seorang telah datang kepada seorang lelaki dan berkata, "Saya dalam kesusahan. Saya terhutang budi dengan orang lain. Dia berhadapan dengan saya mengenai isu itu dan saya berjanji untuk membayarnya esok. Masalah saya ialah saya tidak mempunyai wang untuk diberikan kepadanya. dan saya takut dia akan menghina diri saya."

"Saya tidak mempunyai apa-apa harta pada masa ini," dedah orang ini. "Bagaimanapun, saya mempunyai rancangan berikut. Saya berjanji untuk memberikan sejumlah wang tertentu kepada kamu. Saya kini berhutang dengan kamu sejumlah wang ini kerana janji itu adalah hutang. Pergi ke mahkamah dan buat tuntutan terhadap saya dengan mengatakan bahawa saya berhutang dengan kamu. jumlah wang ini, sebaliknya, saya akan mengatakan bahawa saya tidak mempunyai wang untuk menyelesaikan hutang saya dan beritahu saudara-mara dan rakan-rakan saya untuk membayar hutang untuk membebaskan saya, kamu boleh mengambil wang itu dan membayar pemiutang kamu.

Jadi ternyata orang ini dipenjarakan untuk menyelamatkan kehormatan penghutang itu.

Tiada ulasan: