Halaman

Translate

Khamis, 4 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau


Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau — Nizar Qabbani

٢

أشهد أن لا إمرأة
تشبهني كصورة زيتية
في الفكر والسلوك إلا أنت
والملل السريع
والتعلق السريع
إلا أنت...

أشهد أن لا إمرأة 
قد أخذت من اهتمامي
نصف ما أخذت
واستعمرتني مثلما فعلت
وحررتني مثلما فعلت

2

Aku bersaksi tiada perempuan
yang menyerupaiku seperti lukisan minyak
dalam pikiran dan tindakan, selain engkau
dalam kewarasan dan kegilaan, selain engkau
dalam lekasnya bosan
dan akasnya pertautan
selain engkau

Aku bersaksi tiada perempuan
yang mampu menyita perhatianku
separuh dari apa yang telah kau rampas
yang mampu menjajah hidupku seperti yang kau lakukan
dan membebaskanku seperti yang kau lakukan

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 777 0714.

Tiada ulasan: