Halaman

Translate

Isnin, 29 Julai 2024

Mengusahakan Iman - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

Mengusahakan iman


Pada satu ketika, saya telah pergi melawat ke satu tempat. Selepas menunaikan Solat Maghrib, saya dihadapkan dengan seorang yang sangat kasar bertanya kepada saya, "Maulana, saya ingin bertanya kepada kamu satu soalan. Beritahu saya. Di manakah Allah تعالى? Jika Dia wujud, maka mengapa saya tidak dapat melihat Dia? Selagi saya tidak melihat Dia dengan lima deria pancaindera saya, saya tidak akan menerima kewujudan-Nya."

"Jawapan ini memerlukan penjelasan terperinci dan saya tidak boleh menjawab kamu semasa berdiri di sini di jalan raya. Saya tinggal di satu tempat. Sila datang ke sana dan kita akan membincangkan perkara ini."

"Bravo, Maulana," balasnya sinis. "Untuk satu masalah kecil, saya perlu menghadirkan diri di istana raja!"

Dari satu kenyataan beliau ini, saya faham perangainya dengan terperinci dan bagaimana jenis orangnya.

"Jika kamu telah belajar perubatan dan kemudian cemerlang dalam bidang pembedahan, katakan pembedahan mata, dan di sini, semasa berdiri di atas jalan, seseorang datang kepada kamu dan berkata, 'Doktor, saya mempunyai katarak di mata saya, dan sekarang kamu adalah pakar dalam bidang ini, sila rawat saya sekarang.' Apa yang kamu akan katakan kepadanya?"

"Kamu akan berkata," sambung saya, "Abang, pembedahan tidak dilakukan dengan cara ini. Kamu perlu dimasukkan ke hospital terlebih dahulu. Selepas itu, sistem kamu akan dibersihkan. Bulu mata kamu akan dipotong. Kamu akan disuruh untuk berbaring. Mata kamu akan dibius, dan selepas itu barulah pembedahan boleh dijalankan. Selepas pembedahan, pembalut akan diikat di sekeliling mata kamu dan kamu perlu kekal tidak bergerak selama berjam-jam. kamu tidak akan dibenarkan berjalan atau bercakap dengan sesiapa pun. Pembedahan pada mata dilakukan dengan cara ini dan jika orang itu menjawab kepada kamu dengan berkata 'Bravo, Doktor! Untuk perkara kecil ini juga aku harus menghadapkan diriku di istana rajamu,' apa yang akan kamu katakan kepadanya? Jika kamu membedahnya di sana juga, maka kamu telah mengkhianati profesion kamu. Kemungkinan besar kamu akan merosakkan matanya. Tidak perlu dikatakan lagi, jika kerajaan mengetahui tindakan kamu itu, mereka akan merampas diploma kamu dan menghukum kamu dengan sewajarnya." 

Selepas mengemukakan contoh ini, dia bersetuju untuk berjumpa saya di tempat tinggal saya. Mereka ini tidak memahami realiti pembuktian. Mereka hanya memahami contoh dengan cepat tetapi untuk suatu bukti mereka lambat memahaminya.

Tiada ulasan: