Halaman

Translate

Ahad, 28 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — Adakah Ini Satu Petanda ?



هل هذه علامة

لم أتأكد بعد، يا سيدتي، من أنت
هل أنت أنثاي التي انتظرتها 
أم دمية قتلت فيها الوقت
لم أتأكد بعد، يا سيدتي
فأنت في فكري اذا فكرت
وأنت في دفاتري الزرقاء
إن كتبت
وأنت في حقيبتي..
إذا أنا سافرت
وأنت في تأشيرة الدخول
في ابتسامة المضيفة الخضراء
في الغيم الذي يتلف كالذراع..
حول الطائرة


Adakah ini satu petanda ?

Kini aku tidak dapat pastikan, wahai perempuanku, siapakah kamu
adakah kamu wanitaku yang sedang aku tunggukan? 
atau boneka yang telah aku bunuh pada suatu ketika dulu
kini tidak dapat aku pastikan, wahai perempuanku
kamu sentiasa dalam fikiranku saat aku memikirkanmu
kamulah yang berada dalam buku catatanku yang biru
saat aku menulis
kaulah yang berada dalam begku
apabila aku ingin berjalan
kaulah dalam visaku
dan kaulah pramugari berpakaian hijau yang tersenyum 
pada ketika mendung kau melingkarku seperti lengan
di sepanjang perjalanan dalam pesawat

Nizar Qabbani

Tiada ulasan: