Halaman

Translate

Jumaat, 5 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — 3. Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau



٣

أشهد أن لا إمرأة
تعاملت معي كطفل شهران
إلا أنت...
وقدمت لي لبن العصفور
والأزهار والألعاب
إلا أنت

أشهد أن لا إمرأة
كانت معي كريمة كالبحر
راقية كالشعر
ودللتني مثلما فعلت
وافسدتني مثلما فعلت
أشهد أن لا إمرأة
قد جعلت طفولتي
تمتد للخمسين... إلا أنت

>3

Aku bersaksi tiada perempuan
memperlakukanku seperti anak kecil berusia dua bulan
selain engkau
yang menyuguhiku susu burung pipit
bebunga dan permainan
selain engkau

aku bersaksi tiada perempuan
yang amat dermawan padaku bak lautan
jernih bagai puisi
yang memanjakanku sebagaimana yang kau lakukan
dan merusak diriku seperti yang kau perbuat
aku bersaksi tiada perempuan
yang telah mengulur masa kanak-kanakku
hingga setengah abad lamanya, selain engkau

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 777 0714.

Tiada ulasan: