Halaman

Translate

Sabtu, 20 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — Pementasan Drama


التمثيلية

أقول أمام الناس. لست حبيبتي
وأعرف في الأعماق كم كنت كاذبا
لأبعد عن نفسي وعنك المتاعبا
وأنفي إشاعات الهوى .. وهي حلوة
وأجعل تاريخي الجميل خرائبا
وأعلن في شكل غبي، براءتي
وأذبح شهوتي .. وأصبح راهبا
وأقتل عطري عامدا متعمدا
وأخرج من جنات عينيك هاربا
أقوم بدور مضحك .. يا حبيبتي
وأرجع من تمثيل دوري خائبا
فلا الليل يخفي — لو أراد — نجومه
ولا البحر يخفي — لو أراد — المراكبا


Pementasan Drama

Aku katakan di hadapan manusia, kau bukanlah kekasihku
aku mengaku dalam lubuk hatiku betapa aku telah melakukan kebohongan
aku menganggap tiada suatu pun yang dapat menyatukan kita
kerana aku ingin menjauhkan diriku dan dirimu dari penderitaan
aku menolak khabar angin cinta .. tentang manisnya cinta itu
aku jadikan sejarah hidupku yang indah menjadi puing-puing reruntuhan
aku suarakan kebebasanku dengan penuh kebodohan
aku sembelih syahwatku, lalu jadilah aku seorang pendeta
aku bunuh minyak wangiku dengan sengaja
aku bergegas keluar daripada syurga kedua matamu 
aku melakonkan peran lucu, wahai kekasihku
aku pulang dari pementasan drama dengan kecewa
kalau malam ingin, dia tidak akan menyembunyikan bintangnya
dan lautan tidak akan bersembunyi untuk menenggelamkan, jika dia mau


Nizar Qabbani

Tiada ulasan: