Halaman

Translate

Selasa, 16 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani




ربما أكون
مشاغبا، أو فوضوي الفكر
أو مجنونا
إن كنت مجنونا — وهذا ممكن—
فأنت يا سيدتي
مسؤولة عن ذلك الجنون
أو كنت ماعونا — وهذا ممكن —
فكل من يمارس الحب بلا إجازة
في العالم الثالث
يا سيدتي، ملعون
فسامحني مرة واحدة
إذا أنا خرجت عن حرفية القانون
فما الذي أصنع يا ريحانتي
إن كان كل امرأة أحببتها
صارت هي القانون

Barangkali aku 
mulai dungu atau fikiran yang tidak menentu
atau gila 
jika aku sudah gila — itu boleh jadi —
kamu pula, wahai puanku
bertanggungjawab tentang kegilaanku
atau aku sudah dicela — itu juga boleh jadi — 
setiap orang yang mencintai tanpa izin
pada alam yang ketiga
wahai puanku, orang itu akan dicela
oleh itu, maafkan aku sekali lagi
apabila aku keluar daripada penderitaan ini
apakah yang boleh aku buat wahai wangian kegemaranku
jika aku mencintai semua perempuan 
semua perempuan itu akan terseksa

Nizar Qabbani

Tiada ulasan: