Halaman

Translate

Selasa, 23 Julai 2024

Penyucian Jiwa - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi





Penyucian jiwa

قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ 

Allah Ta'ala telah berfirman dalam Al-Qur'an al-Karim :

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan batinnya." (al-Alaa:14)

Sesiapa yang telah memperbaiki batinnya, maka sesungguhnya ia telah berjaya. Pemahaman orang tentang kejayaan adalah berbeza.

Seseorang individu merasakan bahawa dengan memperoleh rumah mewah, dia berjaya. Orang lain berpendapat bahawa mencapai kekayaan adalah kejayaan muktamad. Orang ketiga membuat kesimpulan bahawa jika dia berkahwin dengan keluarga yang kaya dan mulia, maka dia juga akan berjaya. Orang keempat memutuskan bahawa jika dia lulus dari kolej dan menjadi seorang profesional, dia juga akan berjaya.

Pilihan raya telah tiba dan calon yang dicalonkan beralasan bahawa berjaya dalam proses pilihan raya dan menjadi ahli parlimen, akan menjadikannya berjaya. Pandangan setiap individu tentang kejayaan adalah berbeza.

Pandangan yang betul tentang kejayaan, bagaimanapun, adalah yang digariskan oleh Pencipta pandangan ini. Apa yang Allah Ta'ala terangkan sebagai kejayaan adalah kejayaan yang hakiki. Segala-galanya bukanlah kejayaan tetapi hanya penipuan, yang bersifat sementara dan akan binasa dengan cepat. Kejayaan adalah sesuatu yang kekal abadi.

Dengan menyucikan jiwa, tercapai dua perkara iaitu:

1) Perwatakan yang cemerlang

2) Amalan soleh.

Sifat-sifat ini akan sentiasa membantu manusia. Ia akan menolongnya di dunia dan di alam kubur. Pada masa kebangkitan, di jambatan Siraat, pada masa menimbang amal seseorang, dan seterusnya. Tidak dinafikan, sesiapa yang sudah mencapai sifat-sifat ini sememangnya berjaya.

Seseorang telah mengumpul wang yang banyak. Dia telah mengumpulkan timbunan demi timbunan surat harta. Walau bagaimanapun, jika seekor anai-anai menjumpai kekayaan itu dan memakannya; adakah wang ini akan dianggap sebagai kejayaan? 'Kejayaan' yang mudah dihancurkan oleh seekor anai-anai yang dilindungi Allah Ta'ala bukanlah kejayaan yang sebenar. Ia adalah satu penipuan dan salah satu daripada perkara yang boleh menghancurkan kita.

Seorang individu memiliki kapal terbang. Perniagaan yang dijana melaluinya adalah luar biasa. Tetapi jika, di udara, pesawat mengalami beberapa kesukaran teknikal dan terhempas,  setiap orang di atasnya akan mati. Adakah ini kejayaan?

Seorang lagi memiliki kereta sport yang mahal dan dia menganggap dirinya berjaya. Semasa memandu dia terlibat dalam kemalangan, memusnahkan kereta dan dirinya sendiri. Adakah ini jenis kejayaan?

Seorang lagi 'berjaya' memiliki kereta api, yang terlibat dalam kemalangan yang mengakibatkan kematian semua penumpang. Apakah ini sebuah kejayaan ? Pada hakikatnya, kejayaan tidak ditemui dalam mana-mana objek ini.

Tiada ulasan: