Halaman

Translate

Khamis, 11 Julai 2024

Tazkirah Qutub Dauran Hadhrat Khawajah Maulana Khan Muhammad قدس سره




SYAIKHUL-MASYAIKH HADHRAT
MAULANA KHWAJAH KHAN MUHAMMAD SAHIB مد ظله العالي
(1916M - 2010M / 1334H - 1431H)

Hadhrat Aqdas Khwajah Khan Muhammad
Rahmatullah 'alaih, semoga Allah merahmatinya, merupakan insan mulia yang personaliti wataknya selari didalam Musnad Irshad. 

Setiap saat hidupnya dihabiskan pada jalan
Allah. Beliau menggunakan setiap apa
yang dianugerahkan Allah untuk
berdakwah mengajak masyarakat kearah
mencapai keredhaanNya dengan cara yang berhemah tanpa memaksa mereka. Beliau dicintai dan diterima oleh semua mazhab umat Islam. 

LAHIR DAN PENDIDIKAN

Beliau dilahirkan pada 14 Februari 1916 di
rumah Hadhrat Khwājah Muhammad Omar
di Mouza Khola daerah Mianwali. 

Beliau
memulakan pelajaran di Lower Middle
School Khula Sharif. Beliau sering mengikuti ayahnya ke Khanqah Sirajiyah yang mana telah menarik minat dan menjadi sasaran
tawajjuh Hadhrat Maulana Abu Saad
Ahmad Khan. 

Beliau diajar ilmu agama
dan rohani. Beliau belajar membaca Al-Quran dengan
Hadhrat Maulana Pir Abdul Latif Shah dan
membaca kitab-kitab parsi bersama
Syaikh Hadhrat Maulana Muhammad
Abdullah Ludhianwi. Kemudiannya beliau
memasuki Darul Uloom Aziz Tehsil,
Bhairah, Daerah Sargodha untuk memantapkan bahasa arab beliau selama
tiga tahun. Setelah itu beliau menghilangkan dahaga
ilmu di Jami'ah Islamiyah, Dahbel, Daerah
Surat di India. Beliau membaca Mishkat
Sharif, Jalalain, Hidayah, Maqamat Hariri
dan kitab-kitab lainnya. Kemudian beliau
ke Darul Uloom Deoband
untuk menamatkan pengajiannya dalam
bidang Tafsir dan Hadis di sana. Beliau
berguru dengan ramai ulama-ulama besar
di zamannya.

GURU - GURUNYA

1. Hadhrat Maulana Muhammad Abdullah Ludhianwi (1904 - 1956)
2. Hadhrat Maulana Abdul Haq
3. Hadhrat Maulana Qasim Hazarvi
4. Hadhrat Maulana Pir Abdul Latif Shah
5. Hadhrat Maulana Naseeruddin
Baghvi
6. Hadhrat Maulana Zahoor Ahmad
Baghvi
7. Hadhrat Maulana Hafiz Abdul
Rahman Amrohi
8. Hadhrat Maulana Badr Alam
Merthi
9. Hadhrat Maulana Yusuf Banuri
10. Hadhrat Maulana Muhammad
Idrees Sukrodhvi
11. Hadhrat Maulana Abdul Aziz
Kaimalpuri
12. Hadhrat Maulana Aizaz Ali
13. Hadhrat Maulana Ibrahim Baliawi

KHANQAH SIRAJIYAH

Hadhrat Maulana Khwājah Khan Muhammad berbai'at kepada Hadhrat
Maulana Muhammad Abdullah Ludhianvi. Beliau menghabiskan 15 tahun di
Khanqah Sirajiyah untuk mengajarkan
Maulana Khwāja Khan Muhammad semua
tentang kokurikulum moden. Tiga kali beliau
membaca Maktubat Imam Rabbani Syeikh
Ahmad Sirhindi, Kunz Al-Hidayat,
Maktubat Hadhrat Shah Dehlawi,
Maktubat Ma'sumiyah dan Hidayat Al- Talibin karangan Hadhrat Khawajah Shah Abu Said Dehlawi.

Alhamdulillah, dengan limpah kurnia Allah,
tidak seorang pun ditemui dimasanya di
dunia yang mempunyai pengetahuan
dalaman yang lengkap mengenai sains moden. Ketika beliau menemani Syaikhnya
mengerjakan haji di Tanah Suci Mekah
dan Madinah, beliau dianugerahkan dengan
khilafat tariqat iaitu Naqsybandiyyah
Mujaddidiyah, Qadiriyah, Chistiyah dan Suhrawardiyah. Setelah kemangkatan Syaikhnya Hadhrat
Maulana Muhammad Abdullah (1904 - 1956) , pengurusan Khanqah diserahkan kepadanya
dan Hadhrat Khawajah Khan Muhammad (1916 - 2010) dilantik menjadi Khalifah ketiga di
Khanqah Sirajiyah gagasan Maulana Abu
Saad Ahmad Khan Rahmatullah 'Alaih
(1878 - 1941) dan
disepakati oleh semua khalifah pada 27
Syawal 1375 Hijrah,7 Jun 1956. 

Khanqah Sirajiyah mula menjadi masyhur berkat
limpah dan kurniaNya dan dikenali ramai
oleh masyarakat sekitarnya dan juga di
seluruh pelosok dunia.

Dinasti Tariqat Naqsybandiyah Mujaddidiyah berkembang
ke seluruh benua dunia dan pada zamannya bilangan dan penganut tariqat
ini mencapai jumlah jutaan orang. 

Hadhrat Khawajah Khan Muhammad
telah berkhidmat di Khanqah selama 54 tahun.

KHATAM NUBUWWAT

Pada tahun 1974, ketika itu Hadhrat Maulana
Muhammad Yusuf Banuri رحمة الله عليه menjadi Amir(ketua)
Majlis Khatam Nubuwwat, Hadhrat Khawajah Khan Muhammad telah dilantik
menjadi Timbalan Amir atas permintaan
Amir Mukarram. 

Beliau juga telah menjelajah ke
seluruh negara dan menyebarkan mesej Majlis. 

Pada tahun 1977, Hadhrat Khawajah Maulana Khan Muhammad قدس سره telah dilantik menjadi Amir
Majlis Khatam Nubuwwat. Di mana larangan Ordinan
Qadianiyyah 1984 telah dikeluarkan yang
mana Qadianiyyah dihalang daripada
menggadakan majlis atas nama agama Islam. Juga,
dakwah mereka dan aktiviti dakwah mereka telah diharamkan. 

Hafiz Ludhianvi menulis ..."berkenaan
dengan pergerakan untuk Khatam
Nubuwwat, Hadhrat Khawajah Khan Muhammad telah memberikan perkhidmatan
yang berharga sebagai pemimpin dan mengambil beberapa langkah-langkah
praktikal untuk menyekat fitnah ini. Perjuangan indah Hadhrat telah
mendedahkan wajah yang mengerikan
kumpulan Ahmadiyyah Qadianiyyah ini. Kerajaan telah mengisytiharkan mereka sebagai bukan
Islam dan telah memenuhi permintaan
yang besar daripada umat Islam"

Hadhrat Khawajah Khan Muhammad telah mengembara ke United Kingdom,
Amerika Syarikat, Kuwait, Dubai, India dan Bangladesh dalam misi memelihara
Khatam Nubuwwat. Beliau melindungi
Jamiah Ulama Islam dalam arena politik sehingga akhirnya beliau menjadi ketua
dan pembimbing setiap parti dan gerakan
agama di Pakistan. 

Hadhrat Khawajah Khan Muhammad telah mendapat gelaran sebagai Insan Suci dan menjadi masyhur dalam semua lapisan tidak
kira tua atau muda.

KEWAFATAN

Hadhrat Khwaja Khan Muhammad Sahib
semoga Allah merahmatinya, bertolak dari
Darul Fani ke Darul Abadi pada hari Rabu,20 Jamadilawal 1431, bersamaan 5 Mei
2010 pada 8:15 petang. Ini dunia yang pelik. Pelik kerana ada
banyak jenis orang yang tinggal di
dalamnya. Manusia kelihatan sama tetapi,
jauh di dalam jiwa mereka, agak berbeza. Yang mulia dan yang hina, yang sombong
dan yang merendah diri, yang berilmu dan yang
jahil, yang bersih dan yang kotor tidak
akan pernah sama. Ahli sufi nampak makannya makanan yang
sama dan pakaian mereka adalah pakaian yang sama seperti orang lain. Mereka hidup dan mereka
mati. Tetapi cahaya ilahi yang menyala di
dalam hati mereka membezakan mereka
dari kumpulan manusia lain. 

Hadhrat Khawajah Khan Muhammad dilahirkan di sebuah perkampungan kecil
di daerah Mianwali pada tahun 1916,
Manakala Hadhrat Khawajah Khan Muhammad meninggal
dunia pada 5 Mei 2010. Hadhrat Khawajah Khan Muhammad ialah Seorang ulama
yang berwawasan dan seorang sufi yang tidak
mementingkan diri, dia tetap teguh pada
jalan yang dia pilih pada usia mudanya. Keteguhan dan ketabahan ini adalah
kualiti yang sangat jarang berlaku dalam
dunia yang berubah-ubah adegan dan imej
yang juga berubah-ubah sehingga manusia
moden telah kehilangan fakulti untuk
menghargai Ini sepenuhnya. 

DETIK-DETIK KEHIDUPAN

kebajikan dan detik-detik keikhlasan memang datang dalam kehidupan setiap
orang tetapi untuk kekal berterusan dan
konsisten hatta istiqamah di jalan yang
betul sepanjang hidup adalah sangat luar
biasa. Khwajah sahib telah diamanahkan sebuah tanggungjawab untuk memimpin Khanqah Sirajiah pada tahun 1956. Dari tahun 1956 hingga 5 Mei
2010, setiap hari dalam hidupnya
dihabiskan untuk mendengar berjam-jam luahan kerisauan orang dan
berdoa untuk mereka, tanpa sebarang
faedah duniawi, hanya kerana Allah. 

Dalam sejarah dan tamadun Islam,
Khanqah menduduki tempat yang penting. Khanqah adalah pusat pengajian dan
Tazkiyah penyucian hati. Dengan
kemerosotan budaya dan tamadun Islam,
institusi ini juga kehilangan peranan
asalnya. Ritual menjadi lebih penting
daripada objektif (tujuan). Pada hari ini, Ahli sufi yang memiliki kepentingan dengan bertopengkan tariqat tasawuf  dan mula menipu orang. Tetapi jika seorang doktor
menjadi tamak, dan ahli politik mengambil rasuah,
adakah kita harus menafikan dan meninggalkan perubatan serta politik? 

Pada hari ini banyak
kedangkalan yang dilihat untuk orang-orang mengenepikan
kepentingan Tasawuf. 

Khanqah Sirajiah
adalah Khanqah yang hebat dari sudut tradisi
klasik sufi Naqsyabandi. Tariqat ini dinamakan bersempena dengan nama pengasasnya iaitu Hadhrat Khwajah Shah
Bahauddin Muhammad Naqshband (1317 - 1389), berasal dari Bukhara, tariqat itu
mula-mulanya bertapak di Asia Tengah dan
kemudiannya menyebar ke Turkistan, Syria,
Afghanistan, dan India. Pada abad keenam belas tariqat Naqsybandi telah sampai
ke India melalui hambaNya yang mulia
iaitu Hadhrat Khwājah Baqi Billah Rahmatullah
'alaih (wafat 1603 M), dan fasa baru usaha kerja rohaninya bermula di bawah pimpinan
Syaikh Ahmad dari Sirhindi (1564-1624),
dikenali sebagai Mujaddid Alf Tsani
(Pembaharu milenium kedua). 

Salah satu
cabang utama dari tariqat Mujaddidi ini ialah Khanqah
Sirajiyah yang diasaskan pada tahun 1920
oleh Khawajah Abu Saad Ahmad Khan
(1880-1941). Pada masa itu Khanqah Sirajiyah adalah tempat padang pasir yang jauh dari
bunyi bising dan bunyi materialisme kebendaan. Salik pencari
kebenaran dan ketakwaan dahulu pernah
menyeberangi bukit pasir dengan berjalan
kaki dan menaiki unta. Sekarang terusan
Chashma dan loji Tenaga Nuklear telah
mengubah landskap tetapi seseorang
tidak boleh menahan perasan kesunyian
yang hebat dan ketenangan yang
mulia di udara Khanqah kerana tempat
dan ruang juga dipengaruhi oleh zikrullah. 

Khwajah Khan Muhammad sahib sentiasa berpegang teguh
pada perjuangan Khatam Nubuwwat
dan dia membuat
perjuangan konstitusional untuknya. Kadang-kadang ada intelektual sekular,
disebabkan kejahilan mereka tentang teologi
Islam, perasaan orang muslim, dan sifat sebenar
Ahmadisme, mengkritik gerakan anti- Ahmadi dan menggambarkan perasaan
Muslim terhadap Qadianisme sebagai
ekstremist dan fundamentalis. Perkara ini benar berlaku
bahawa ulama dan media massa India
Muslim telah menunjukkan reaksi yang
luar biasa terhadap Qadiani. Malah para
sufi dan darwish, yang sebaliknya sangat
bertolak ansur, berfikiran luas dan
berlembut terhadap perbezaan teologi
antara pelbagai mazhab, 

Khatam Nubuwwat
tidak bersikap toleransi terhadap akidah Ahmadiyah. Malah ada seorang sufi, iaitu Pir Mehr
Ali Shah sahib Golada Sharif, yang
pertama kali mencabar pengasas
Ahmadisme. 

Para ilmuan yang intelektual kita perlulah mengkaji
secara mendalam sebab-sebab sikap luar
biasa masyarakat Islam terhadap Ahmadisme ini. Daripada hanya melabelkan reaksi sufi
dan ulama Islam ini sebagai ekstremisme.
Para ahli intelektual kita perlu menumpukan pada
asas Ahmadisme dan perasaan orang Muslim. Kepekaan masyarakat Islam tentang
batas-batas akidah mereka perlu difahami. Allamah Iqbal, dalam suratnya kepada
Pandit Jawahir Lal Nehru, telah
menjelaskan perkara ini. Petikan surat itu
berbunyi:

Manfaat bagi mereka yang ingin
penjelasan lebih lanjut tentang sikap
umum Muslim terhadap Qadiani, saya
akan memetik petikan dari Kisah Falsafah
Durant yang saya harap, akan memberi
pembaca gambaran yang lebih jelas
tentang isu yang berkaitan dengan
Qadianisme. Durant dalam beberapa
ayat merumuskan pandangan Yahudi
dalam penyingkiran ahli falsafah hebat
Spinoza. Pembaca tidak boleh berfikir bahawa
dalam memetik petikan ini saya bermaksud untuk menyindir semacam perbandingan antara Spinoza dan
pengasas Ahmadisme. Jarak antara
mereka, baik dari segi intelek dan perwatakan, sangatlah besar. Spinoza
yang "mabuk Tuhan" tidak pernah
mendakwa bahawa dia adalah pusat
organisasi baru dan bahawa semua orang
Yahudi yang tidak percaya kepadanya
berada di luar agama Yahudi. Oleh itu,
petikan Durant, berlaku dengan kekuatan
yang lebih besar terhadap sikap umat
Islam terhadap Qadianisme daripada
sikap orang Yahudi terhadap pengusiran
Spinoza.

Petikannya adalah seperti berikut:

"Selain itu, kesatuan agama seolah-olah
para penatua adalah satu-satunya cara
mereka untuk memelihara kumpulan kecil
Yahudi di Amsterdam daripada perpecahan, dan hampir merupakan cara
terakhir untuk memelihara perpaduan, dan
memastikan kelangsungan hidup, orang
Yahudi yang tersebar di dunia. Jika
mereka mempunyai mempunyai negara
sendiri, undang-undang sivil mereka
sendiri, penubuhan kekuatan dan kuasa
sekular mereka sendiri, untuk memaksa perpaduan dalaman dan penghormatan
luaran, mereka mungkin lebih bertolak
ansur; tetapi agama mereka adalah bagi
mereka, patriotisme dan kepercayaan
mereka; sinagoga adalah pusat kehidupan
sosial dan politik mereka serta ritual dan
penyembahan; dan Alkitab yang
kebenarannya telah disangkal oleh
Spinoza adalah 'tanah air mudah alih'
rakyat mereka; dalam keadaan mereka menganggap bidaah adalah
pengkhianatan, dan toleransi membunuh
diri."

Seperti orang Yahudi komuniti
minoriti di Amsterdam, mereka sangat
wajar menganggap Spinoza sebagai
faktor perpecahan yang mengancam pembubaran komuniti mereka. Begitu juga,
Muslim India benar dalam mengenai
gerakan Qadiani, yang mengisytiharkan
seluruh dunia Islam sebagai Kafir dan
memboikot mereka secara sosial, jauh
lebih berbahaya kepada kehidupan kolektif
Islam di India daripada metafizik Spinoza
kepada kehidupan kolektif orang Yahudi. 

Orang India Muslim, saya percaya, secara
naluri menyedari sifat pelik keadaan di
mana dia ditempatkan di India dan secara
semula jadi lebih sensitif terhadap kuasa
perpecahan berbanding umat Islam di
negara lain. Persepsi naluri terhadap rata- rata Muslim ini pada pendapat saya betul dan saya tidak syak lagi,
mempunyai asas yang lebih mendalam
dalam hati nurani Islam India. Mereka
yang mengatakan bahawa kita perlu tolak ansur dalam
perkara seperti ini adalah sebuah kecuaian yang teruk dalam
menggunakan perkataan "tolak ansur", saya takut, mereka langsung tidak
faham apa itu tolak ansur. 

Kehidupan Khwajah sahib penuh dengan
perjuangan dan kesabaran yang berterusan dan dia mengubah hati dan
fikiran orang yang mementingkan diri
melalui cahaya rohaninya. Dengan cahaya
ini menyinari pemahaman yang
melampaui fenomena material. Selalunya
Hadhrat Khawajah Khan Muhammad hanya berdiam diri tetapi dalam diamnya yang
memiliki shan itu mampu mencairkan hati yang beku.

Ini bukanlah kata yang keterlaluan bahawa hanya dengan melihat
wajahnya akan mendapat pengalaman rohani. 

Banyak penjenayah dan orang-orang yang
zalim membuat sumpah taubat di tangannya
hanya dengan melihatnya. Tawajjuhnya
mempunyai kesan penyembuhan untuk
penyakit hati dan merupakan penawar
kepada racun ketamakan, nafsu, dan
kesombongan. Manusia moden pada hari ini dengan
semua maklumat dan teknologinya
memerlukan tawajjuh orang kudus seperti
itu jika dia ingin menyembuhkan dirinya
daripada patologi diri.

*disalin dari kitab Tazkirah Al Asfiya karangan Hadhrat Maulana Jalalludin Ahmad Ar Rowi عفي عنه


Tiada ulasan: