Halaman

Translate

Khamis, 11 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — 8. Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau



٨ 

أيتها اللماحة الشفافة
العادلة الجميلة
أيتها الشهية البهية
الدائمة الطفولة
أشهد أن لا إمرأة
تحررت من حكم أهل الكهف إلا أنت
وكسرت أصنامهم
وبددت أوهامهم
وأسقطت سلطة أهل الكهف إلا أنت
أشهد أن لا إمرأة
إستقبلت بصدرها خناجر القبيلة
واعتبرت حبي لها
خلاصة الفضيلة

8

Wahai perempuan bermata tajam, berkulit bening
perempuan yang bijak dan menawan
wahai perempuan yang elok dan menggairahkan
perempuan yang selalu seperti anak kecil
aku bersaksi tiada perempuan
yang terbebas dari jeratan hukum Ahlul Kahfi, selain engkau
yang memecahkan berhala-berhala mereka
menghancurkan angan-angan mereka
dan meruntuhkan kerajaan Ahlul Kahfi, selain engkau
aku bersaksi tiada perempuan
yang mengarahkan dadanya pada pisau kabilah
dan aku anggap cintaku padanya
sebagai inti pengurniaan

— Nizar Qabbani

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Atau dengan menekan paparan iklan yang ada di blog ini sudah memadai untuk membantu saya. Setiap klik daripada iklan ini, maka saya akan dibayar. Terima kasih sebelumnya.


Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 77
7 0714.





Tiada ulasan: