Halaman

Translate

Selasa, 23 Julai 2024

Kemurahan Hati Adi Bin Hatim - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi





Kemurahan hati Adi bin Haatim Rahimahullahu Ta'ala

Seseorang datang kepada Adi bin Haatim , anak Haatim Tai (yang terkenal di dunia kerana kedermawanannya) dan berkata: "Saya ingin mengadakan majlis di tempat saya. Ramai tetamu yang kaya akan tiba dan saya memerlukan beberapa peralatan dan periuk untuk memasak."

Hadhrat Adi bertanyakan tentang bilangan tetamu dan tarikh majlis. "Baiklah, saya akan menghantar peralatan itu."

Selang masa berlalu, orang tersebut mengira bilangan hari berlalu dan peralatan itu tidak kunjung tiba. Ada 10 hari lagi! 9 hari, 8 hari, 7 hari, 6 hari, 5 hari, 4 hari, 3 hari, 2 hari sehingga tinggal 1 hari dan peralatan masih belum sampai! Dia menjadi sangat bimbang dan kebimbangan ini dikuatkan dengan fakta bahawa tetamu akan mencelanya kerana tidak mengatur makanan.

Tarikh majlis tiba dan tetamu juga telah tiba. Adi menghantar periuk dan peralatan yang diisi dengan hidangan yang indah, disediakan dan sedia untuk dimakan. Orang ini menjadi sangat gembira kerana bukan sahaja kehormatannya dapat diselamatkan tetapi dia tidak perlu membuat sebarang urusan untuk makanan itu juga.

"Saya hanya meminta peralatan kosong sahaja," katanya lagi, "Saya tidak meminta makanan."

"Perkakas kosong tidak pernah keluar dari rumah kami. Menghantar peralatan kosong adalah bertentangan dengan tradisi keluarga kami."

Mereka ini adalah orang yang pemurah. Definisi kemurahan hati adalah satu perkara; untuk menyemai sifat dengan kualiti seperti ini adalah sesuatu perkara yang lain lagi.

Tiada ulasan: