Halaman

Translate

Selasa, 9 Julai 2024

Kisah Yusuf Menghantar Jemputan Kepada Ya'qub (Ayahnya) عليهما السلام




٢٣- يوسف يرسل إلى يعقوب

واشتاق يوسف إلى لقاء يعقوب، وكيف لا يشتاق إليه وقد طال الفراق

ولماذا يصبر الآن وقد ظهر السر

وكيف يطيب له الشراب والطعام وأبوه لا يطيب له شراب ولا طعام ولا منام

قد انكشف السر، وقد ظهر السر، وقد أراد الله أن تقر عين يتقوب

وكان يعقوب قد عمي من كثرة البكاء والحزن فقال يوسف : ﴿اذهبوا بقميصي هذا فألقوه على وجه أبي يأت بصيرا، وأتوني بأهلكم أجمعين﴾

23.Yusuf menghantar jemputan kepada Ya'qub 

Dan Yusuf sangat ingin bertemu dengan Ya'qub, dan bagaimana dia tidak menginginkannya, padahal perpisahan itu telah lama (lama mereka berdua telah berpisah).

Dan untuk apa dia bersabar sekarang, sedangkan rahsianya sudah terbongkar.

Dan bagaimana mungkin minuman dan makanan itu menyenangkan baginya sedangkan ayahnya, tidak ada baginya minuman, makanan, dan tidur pun tidak menyenangkan baginya.

Rahsia telah tersingkap, dan rahsia telah terbongkar, dan Allah telah mengkehendaki mata Ya'qub menjadi sejuk.

Dan Ya'qub telah kehilangan penglihatannya kerana terlalu banyak menangis dan berdukacita, maka Yusuf berkata: Ambillah bajuku ini, lalu letakkan ke muka ayahku, maka akan datang dia dalam keadaan boleh melihat, dan bawalah kemari keluarga kamu semuanya.

*Dipetik dari kitab Qasas An Nabiyyin karya Hadhrat Maulana Abul Hasan Ali An Nadwi رحمه الله تعالى

*Siap diterjemahkan pada 3 Muharram 1446 Hijrah bersamaan 9 July 2024 Masihi pukul 4:40 Petang di Maahad Madrasah Dakwah Wa Tarbiyyah Darus Saadah, Keningau, Sabah, Malaysia.

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Atau dengan menekan paparan iklan yang ada di blog ini sudah memadai untuk membantu saya. Setiap klik daripada iklan ini, maka saya akan dibayar. Terima kasih sebelumnya.


Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 77
7 0714.

Tiada ulasan: