Halaman

Translate

Sabtu, 13 Julai 2024

Tazkirah Hadhrat Khawajah Maulana Abu Saad Ahmad Khan



HADHRAT KHAWAJAH MAULANA ABU SA'AD AHMAD KHAN
NAQSYABANDI MUJADDIDI (Wafat 1360H)

Hadhrat Khawajah Maulānā Abū Saad Aḥmad Khān Naqshbandī Mujaddidī adalah salah
seorang khalifah paling terkemuka Hadhrat Khawajah Muḥammad Sirājuddin
Naqshbandī dari Mūsā Zaī Sharīf, daerah
Derā Ismāīl Khān, Pakistan. 

Beliau pada
mulanya adalah murid Sayyid Laʿal Shāh
Hamdānī (wafat 1313H) yang merupakan
Khalifah Khawājah Muḥammad Uthmān
Dāmānī (wafat 1314H). 

Apabila Sayyid ṣāḥib
meninggalkan dunia yang fana ini, Hadhrat Maulana Abu Saad
Ahmad Khān mempelajari baki pelajaran tariqat sufi daripada Khawājah Muḥammad Sirājuddin Naqshbandī (1297-1333H). Beliau meninggalkan banyak khalifah
yang berkelayakan, sebahagian daripada mereka ialah seperti yang berikut : 
1- Qāzī Muhammad Sadruddīn (wafat 1398H),
yang menubuhkan khānqāh sufi di Harīpur
Hazārā, Khyber-Pakhtunkhwā, Pakistan. 
2- Sayyid Abd as-Salām Ahmad Shāh (wafat 1386H)
Sayyid Barkat-ʿAlī Shāh dari
Kolkata. 
3- Maulānā Sayyid Muftī ʿAmīm al-Ihsān
Barkatī Mujaddidī dari Bangladesh, yang
pada mulanya merupakan murid Sayyid Barkat-ʿAlī Shāh dari Kolkata. 


Beberapa ahli sufi kontemporari, termasuk
beberapa pengikut Jalan Naqsyabandi
Mujaddidi, telah menganut fahaman
Wahabi dan mendakwahkan doktrin
Wahabi kepada orang ramai. Penguasa
tarīqah yang mulia ini menyedari tentang
mazhab yang sesat ini dan selalu memberi
amaran kepada manusia dari kesan jahat
akidah dan pergaulan dengan mereka. 

Hadhrat Khawajah Shāh Aḥmad Saʿid Mujaddidī quddisa
sirruhu telah menulis secara meluas
mengenai isu-isu seperti Mawlid, Urs, Ilmu Ghaib, dan Istighāsah. 

Maulānā Abu Saad Aḥmad
Khān bukanlah seorang Wahhābi atau
Deobandi, dan juga bukan seorang yang
pelampau dalam menentang mereka. Beliau menjelaskan tentang orang-orang
sufi yang menganut fahaman Wahabi
dengan kata-kata berikut:
"Dewasa ini, terdapat gelombang fahaman
Wahabi sehinggakan iman, kasih sayang
dan adab tiba-tiba lenyap. Baiah ada,
sambungan dengan silsilah ada, aurād pelajaran rohani ada, tetapi cinta dan iman
hilang dan kepatuhan kepada adab yang
betul juga hilang. Inilah sebabnya semakin
sedikit Fuyūz cahaya rohani dan berkat
yang diterima oleh para pencari."
Ketika Ḥadhrat Ḥājī Dost Muḥammad ṣāḥib
pernah tinggal dan berkhidmat pada tuannya (Mursyidnya) iaitu
Ḥadhrat Khawajah Shāh Aḥmad Saʿid ṣāḥib quddisa
sirruhu, dia pernah membersihkan tempat
duduk tandas tuannya dengan tangannya
sendiri. 

Hadhrat Ḥājī ṣāḥib pernah berkata bahawa
apa sahaja yang saya perolehi, ia adalah
kerana cinta kepada syaikh mursyid. Hadhrat Khawajah Shāh
Aḥmad Saʿīd ṣāḥib pernah memeluk Ḥājī
ṣāḥib dan berkata tentangnya: 

“Apa sahaja yang dia perolehi, itu adalah berkat dari
cintanya kepada kami. Kami menyayanginya
sepertimana orang lain menyayanginya. Diantara teman kami dia seorang yang bermaruah.” 

[halaman 220, 165]
RUJUKAN : 
Tārīkh wa Tazkirah Khānqāh Sirājiyyah
Naqshabandiyyah Mujaddidiyyah (Urdu)
oleh Muhammad Nazīr Rānjhā. Edisi kedua, julai 2010.

*Rujukan Kitab Tazkirah Al Asfiya karangan Hadhrat Syaikh Jalalludin Ahmad Ar Rowi An Naqshabandi Al Mujaddidi عفى عنه

Tiada ulasan: