Halaman

Translate

Rabu, 10 Julai 2024

Pengakhiran Nabi Yusuf عليه السلام




٢٥- حسن العاقبة

ولم يشغل يوسف هذا الملك العظيم عن الله ولم يغيره

وكان يوسف يذكر الله ويعبده ويخافه

وكان يوسف يحكم بحكم الله وينفذ أوامر الله

وكان يوسف لا يرى الملك كثيرا ولا يعده شيئا كبيرا

وكان يوسف لا يحب أن يموت موت ملك ويحشر مع الملوك

بل كان يحب أن يموت موت عبد ويحشر مع الصالحين

وكان دعاء يوسف :
رب قد آتيتني من الملك وعلمتني من تأويل الأحاديث فاطر السموات والأرض أنت ولي في الدنيا والآخرة توفني مسلما وألحقني بالصالحين

وتوفاه الله مسلما وألحقه بآبائه إبراهيم وإسحٰق ويعقوب. صلى الله عليهم وعلى نبينا وسلم

25. Baik Akibat (Pengakhiran Yang Baik)

Dan tidak menyibukkan akan Yusuf oleh kerajaan yang besar ini dari Allah dan tidak mengubahnya (kerajaan ini tidak membuat Yusuf berubah menjadi seorang yang lain). 

Dan adalah Yusuf sentiasa mengingati Allah, menyembah-Nya dan takut kepada-Nya. 

Dan adalah Yusuf membuat keputusan (memerintah) dengan peraturan hukum Allah dan dia sentiasa melaksanakan perintah-perintah Allah. 

Dan adalah Yusuf tidak melihat (menganggap) akan kerajaan (harta) sebagai satu perkara yang banyak dan dia tidak menganggapnya sebagai sesuatu yang besar. 

Dan adalah Yusuf tidak mencintai (menginginkan) bahawa dia mati sebagai matinya seorang raja dan dibangkitkan bersama para raja-raja. 

Bahkan (sebaliknya), adalah dia mencintai bahawa dia mati sebagai matinya seorang hamba dan dibangkitkan bersama orang-orang soleh. 

Dan adalah doa Yusuf : 

Wahai Tuhanku, Engkau telah mendatangkan (memberikan) akan aku daripada kerajaan dan telah mengajarkan akan aku (kepadaku) tentang Ta'wil mimpi perkara yang akan berlaku, Wahai pencipta langit dan bumi, Engkaulah penjagaku dalam dunia dan akhirat. Wafatkanlah aku (Ambillah nyawaaku) dalam keadaan seorang muslim dan temukanlah (himpunkanlah) aku dengan orang-orang yang soleh.

Maka mewafatkan akan Yusuf oleh Allah sebagai seorang Muslim dan menghimpunkannya bersama nenek moyangnya Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub. Semoga Allah melimpahkan rahmat ke atas mereka dan ke atas Nabi kita (Muhammad ﷺ) dan kesejahteraan.

*Dipetik daripada kitab Qasas An Nabiyyin karya Hadhrat Maulana Abul Hasan Ali An Nadwi رحمه الله تعالى

*Siap diterjemahkan pada 4 Muharram 1446 Hijrah bersamaan 10 July 2024 Masihi pukul 3:18 Petang di Madrasah Maahad Dakwah Wa Tarbiyyah Darus Saadah, Keningau, Sabah, Malaysia.

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Atau dengan menekan paparan iklan yang ada di blog ini sudah memadai untuk membantu saya. Setiap klik daripada iklan ini, maka saya akan dibayar. Terima kasih sebelumnya.

Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 77
7 0714.


Tiada ulasan: