Halaman

Translate

Jumaat, 5 Julai 2024

Puisi Nizar Qabbani — 4. Aku Bersaksi Tiada Perempuan Selain Engkau



٤ 
أشهد أن لا إمرأة
تقدر أن تقول إنها النساء... إلا أنت
وإن في سريتها
مركز هذا الكون
أشهد أن لا إمرأة
تتبعها الأشجار عندما تسير
إلا أنت
ويشرب الحمام من مياه جسمها الثلجي
إلا أنت
وتأكل الخراف من حشيش إبطها الصيفي
إلا أنت
أشهد أن لا إمرأة
إختصرت بكلمتين قصة الأنوثة
وحرضت رجولتي علي 
إلا أنت

4

Aku bersaksi tiada perempuan
yang mampu berucap, inilah para wanita, selain engkau
dan pada pusarnya
bersemayam pusat semesta ini
aku bersaksi bahwa tiada perempuan
yang diiringi pepohonan kala ia berjalan
selain engkau
yang peluh dinginnya dinikmati kawanan merpati
selain engkau
yang bulu ketiak hangatnya disantap oleh domba
selain engkau
aku bersaksi bahwa tiada perempuan
yang merangkum kisah kewanitaan dalam dua kata
yang membangkitkan kejantananku
selain engkau

*setelah mengalami kemalangan sebanyak lebih 2 kali dan dalam beberapa kali kemalangan itu menyebabkan pergelangan tangan kanan serta tulang kawasan bahu cacat kekal, maka saya tidak dapat melakukan banyak pekerjaan. Oleh itu, saya menulis blog ini tanpa sebarang keuntungan, maka sekiranya pihak diri tuan puan atau mana-mana syarikat, ngo, badan pertubuhan, majikan-majikan yang kaya raya, bolehlah salurkan sumbangan kepada saya melalui akaun bank personal di bawah ini atas nama Azmye bin Asli :

5648 4712 8095 [Maybank]

Atau dengan menekan paparan iklan yang ada di blog ini sudah memadai untuk membantu saya. Setiap klik daripada iklan ini, maka saya akan dibayar. Terima kasih sebelumnya.

Sekiranya ada apa-apa urusan atau pertanyaan, bolehlah hubungi saya melalui whatsapp : +60 16 777 0714.

Tiada ulasan: