Halaman

Translate

Khamis, 1 Ogos 2024

Pernahkah Kamu Melihat Hati Kamu - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

Pernahkah kamu melihat hati kamu?


Selepas itu, saya terus menerangkan kepadanya dengan cara ini sehingga dia menerima kenyataan saya. Saya kemudian memintanya untuk mengulangi soalannya.

"Di manakah Allah Ta'ala?" rungutnya. "Jika Dia wujud, mengapa saya tidak dapat melihat-Nya? Selagi saya tidak melihatnya dengan mata saya, saya tidak akan menerima kewujudan-Nya."

"Empat daripada lima tiang khemah soalan anda kamu runtuh, tetapi kamu begitu kental dalam pemahaman kamu?". "Beritahu saya, adakah kamu menerima kewujudan semua perkara di dunia hanya jika kamu dapat melihatnya dan jika kamu tidak dapat melihatnya adakah kamu menolaknya? Adakah kamu dapat melihat telinga kamu? Mungkin kamu pernah melihat pantulannya di cermin tetapi kamu belum melihat telinga kamu. Jika seseorang mengatakan bahawa kamu tidak mempunyai telinga, kamu tidak akan bersetuju dengannya sedangkan kamu sendiri tidak pernah benar-benar melihatnya. Adakah kamu pernah melihat biji mata kamu?. Kamu pernah melihat biji mata kamu melalui pantulan cermin tapi kamu tidak pernah melihatnya dalam keadaan sebenar. Jika seseorang mengatakan bahawa kamu buta, apakah yang kamu akan jawab? Adakah kamu pernah melihat leher kamu sendiri? Adakah kamu pernah melihat lidah kamu? Adakah kamu pernah melihat belakang kamu? Pernahkah kamu melihat hati kamu di dalam dada kamu? Pernahkah kamu melihat hati kamu? kamu tidak pernah melihat semua organ ini. Kamu mungkin pernah melihat bahagian tubuh orang lain tetapi kamu sendiri tidak pernah melihat bahagian tubuh kamu sendiri. Jika seseorang mengatakan bahawa kamu tidak mempunyai mana-mana bahagian ini, kamu tidak akan siap untuk menerimanya.

"Beritahu saya," saya bertanya. "Berapa ramai orang yang tinggal di bandar ini?"

"136 000." Jawapannya dengan mudah boleh ditafsirkan sebagai tindakan menentang.

"Adakah kamu mampu melihat setiap penduduk?" Dia terus senyap.

"Adakah kamu telah melihat cahaya mata kamu?" Saya bertanya,. "Kamu telah melihat anak mata kamu di dalam cermin tetapi cahaya di dalamnya, yang dipanggil penglihatan, adakah kamu pernah melihatnya? Kamu tidak boleh melihatnya dalam cermin pun tetapi kamu mempunyainya. Malah kamu yakin bahawa kamu mempunyai penglihatan sedangkan kamu tidak melihatnya."

Saya mengemukakan banyak contoh lain, tidak ada satu pun yang boleh dia sanggah. Namun, saya faham hatinya masih enggan menerima kebenaran. Saya kemudian bertanya kepadanya nama dan nama bapanya. Dia menjawab dengan sewajarnya.

"Adakah kamu pernah melihat bapa dari bapa kamu punya bapa? Kamu hanya melihat seseorang tetapi adakah kamu dapat melihat asal yang kamu sebutkan dia sebagai bapa kamu?" Kesunyian pun mula  memekakkan telinga.

Tiada ulasan: