Halaman

Translate

Selasa, 6 Ogos 2024

Hadiah untuk yang tersayang ﷺ - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

Hadiah untuk yang tersayang ﷺ 


Kita harus membawa dalam diri kita keyakinan bahawa apa sahaja yang diperkatakan oleh Rasulullah ﷺ adalah benar.

"Sesiapa yang membaca shalawat untuk Rasulullah ﷺ dari mana-mana tempat dunia, malaikat pasti akan menyampaikannya kepada Rasulullah ﷺ persis seperti apa yang dibaca."

Jika kita membaca shalawat di kubur Rasulullah ﷺ yang dirahmati, Baginda ﷺ mendengarnya secara langsung; ini ditetapkan dalam Hadith Baihaqi. Disebutkan pula dalam hadits lain,

"Sesiapa yang membaca shalawat kepadaku di samping kuburku, aku dapat mendengarnya dan sesiapa yang membaca shalawat kepadaku dari jauh, shalawat itu akan disampaikan kepadaku."

Oleh itu, kita tidak seharusnya meletakkan keyakinan dan pergantungan pada mata kita. Aspek yang perlu kita yakini ialah sabda Rasulullah ﷺ, sama ada kita mampu melihatnya atau tidak.

Malam ini adalah malam Jumaat. Bacaan shalawat pada Jumaat dan malam Jumaat telah ditekankan di dalam Hadith. Rasulullah ﷺ akan menjadi sangat gembira apabila seseorang membaca shalawat kepadanya. Oleh itu, bacalah shalawat sebanyak mungkin. Sememangnya, kita harus selalu membaca shalawat. Semoga Allah merahmati kita dengan taufiq yang betul. Amin.

Tiada ulasan: