Halaman

Translate

Sabtu, 3 Ogos 2024

Pergi Menemui Raja - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

Pergi menemui raja


"Sekarang duduk di sini di India, apabila kamu tidak dapat melihat manusia sedangkan dia sama seperti kamu, bagaimana kamu mengharapkan untuk melihat Raja segala raja yang merupakan Pencipta alam semesta?

"Kamu harus terlebih dahulu melintasi soal jawab kubur. Di sana, munkar dan nakir akan menyoal siasat dan menguji kamu untuk melihat sama ada kamu telah membawa sesuatu yang tidak baik dari dunia. Kamu akan disimpan dalam transit di dalamnya untuk satu tempoh masa. Selepas itu, kamu akan dibawa ke dataran kebangkitan di mana akan diambil hisab yang lengkap dan segala perbuatan kamu akan tiba-tiba muncul di hadapan kamu untuk ditimbang. Allah Ta'ala sahaja yang mengetahui sama ada kita akan menerima kitab amalan kita di tangan kanan atau kiri .

"Selepas itu, kamu perlu menyeberangi jambatan siraat dan akhirnya kamu akan dapat melihat Allah Ta'ala. Ketika itu tubuh dan mata kita semasa di dunia ini tidak akan berguna lagi. Semua itu akan binasa dan kamu akan menerima satu set jasad yang berbeza, Mata, otak, dan kekuatan tubuh ini direka untuk dunia ini. Beribu-ribu penyakit menyerangnya dan kita perlu mendapatkan rawatan perubatan yang sewajarnya untuk menyembuhkannya. Masa muda berakhir dan kita menjadi tua. Kebahagiaan di dunia ini bersifat sementara dan sering diikuti dengan kesedihan. Intinya ialah di dunia ini pelbagai malapetaka dan kesukaran menimpa kita. 

"Di akhirat, semua itu tidak akan wujud. Di sana, kamu akan diberikan umur muda, yang tidak akan mencapai usia tua, kekuatan yang selepas itu tidak akan ada kelemahan, kesihatan yang tidak akan terjejas oleh sebarang penyakit dan kehidupan yang sesudah itu tidak akan ada kematian." 

Tiada ulasan: