Halaman

Translate

Jumaat, 2 Ogos 2024

Tuntutan Yang Kosong - Hadhrat Faqihul Ummat Mufti Mahmood Hassan Ganggohi

 Tuntutan yang kosong




"Betapa hebatnya kenyataan yang kamu buat. Saya tidak akan percaya kewujudannya sehingga saya melihatnya!
"Beritahu saya, adakah kamu telah melihat presiden India? Pernahkah kamu melihat Makkah? Pernahkah kamu melihat Madinah? Adakah kamu melihat England? Kamu tidak melihat mana-mana daripada ini dengan mata kamu tetapi kamu yakin akan kewujudan mereka." Kebenaran perlahan-lahan menyingkap dirinya.

Saya menyambung, "Baiklah! Beritahu saya. Pada mulanya kamu ingin melihat Allah Ta'ala menggunakan semua lima pancaindera. Kami telah menamatkan kemungkinan melihat-Nya menggunakan empat pancaindera.

Tetapi adakah ini menjadikan deria ini sia-sia? Adakah kamu kini mengisytiharkan deria penglihatan sebagai berguna dan menjadikan empat yang lain sia-sia? kamu hanya akan menerima kewujudan sesuatu jika kamu melihatnya! Jadi jika kamu memperoleh ilmu melalui empat pancaindera yang lain, adakah kamu tidak akan menerimanya? Kesimpulan kamu ialah dari pancaindera, hanya satu yang berguna dan yang lain sia-sia? Jadi sejauh mana dakwaan ini: 'Sehingga saya tidak melihat dengan mata saya, saya tidak akan menerima; betul? Tuntutan ini jelas tidak betul. Pada masa hadapan, jangan bincangkan perkara sedemikian dengan orang yang bijak. Ungkapkan soalan kamu dengan cara ini," saya mencadangkan. "Bolehkah kita melihat Allah Ta'ala atau tidak?"

"Baiklah. Maklumkan kepada saya tentang perkara ini," katanya.

"Ya, kita akan melihat Allah Ta'ala", saya meyakinkan dirinya. "Tetapi beritahu saya, jika kamu ingin melihat presiden Amerika, duduk di sini di India, adakah kamu dapat melihatnya? kamu tidak akan dapat melihatnya. Kamu perlu terlebih dahulu melakukan perjalanan, menggunakan pengangkutan yang berbeza untuk sampai ke negara itu. Kamu perlu memohon visa dan pasport. Semasa ketibaan kamu, pihak kastam akan menggeledah bagasi kamu untuk memastikan kamu tidak membawa apa-apa yang menyalahi undang-undang. Kemudian kamu perlu belajar bahasa mereka, memakai pakaian mereka, membina beberapa bentuk hubungan dengan rakan-rakan presiden dan kemudian barulah mungkin kamu mendapat peluang untuk melihatnya sedangkan dia hanyalah manusia seperti kamu."


Tiada ulasan: